NRK Meny
Normal

BBC måtte beklage

BBC har måttet beklage og gå tilbake på påstander om at store deler av pengene samlet inn under Band Aid gikk til kjøp av våpen.

Bob Geldof

Sir Bob Geldof blir renvasket av BBC etter «misvisende og urettferdige» påstander.

Foto: ALFREDO ESTRELLA / Afp

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Tidligere i år hevdet BBC at store deler av pengene som ble samlet inn under Band Aid og Live Aid i 1984 og 1985, på initiativ fra blant andre Bob Geldof, havnet hos ulike geriliabevegelser som kjøpte våpen for pengene.

Omfattende unnskyldning

– Jeg fikk klær som fikk meg til å se ut som en muslimsk kjøpmann for å lure hjelpeorganisasjonene, sa en talsmann for en geriliaorganisasjon til BBC den gangen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Wham på Live Aid, 13. juli 1985.

Live Aid gikk av stabelen på Wembley Stadion i 1985.

Foto: AP

Men nå har den britiske kringkasteren måttet gå tilbake på sine påstander, melder The Independent.

Ifølge avisa ville BBC i dag kringkaste en omfattende unnskyldning for påstandene som kom for et halvt år siden.

«Misvisende og urettferdige»

Sir Bob Geldof på Wembley

Sir Bob Geldof på Wembley i 1985, der Live Aid-konserten ble arrangert.

Foto: DAVID CAULKIN / AP

BBC innrømmer at påstandene var «misvisende og urettferdige» og at de «aldri skulle vært kringkastet».

Statskringkasteren vil også immrømme «brudd på redaksjonelle standarder» og komme med en unnskyldning overfor Sir Bob Geldof «for antydninger om at han nektet å bli intervjuet fordi han syntes temaet var for følsomt til å diskuteres åpent».

Det er BBCs egen uavhengige nemnd for redaksjonelle klager som har behandlet klagen fra folkene bak Band Aid. De har funnet ut at fremstillingene som kom fram var mer enn urettferdige og vil komme med en uforbeholden beklagelse for de gale påstandene.

Betydelig snuopperasjon

Dette er en betydelig snuoppreasjon etter at BBCs generaldirektør Mark Thompson tidligere har opprettholdt at programmet som framla påstandene var «robust og god journalistikk».

Beklagelsen ble kringkastet og publisert samtidig i alle BBCs kanaler, både på tv, radio og på kringkasterens nettsider.