Hopp til innhold

Hjerneforsker: Unge kommer til å bruke 11 år av livet på skjerm

Barn mellom 9 og 11 år bruker sosiale medier mindre enn før. Likevel vil barn komme til å bruke 11 år av livet sitt foran skjermen, advarer ekspert.

Elever ved Gamlebyen skole tar en selfie

Lovi Cohen, Yadira Sandaker, Bram Werner Skarnes og Liam J. Stewart går i 5. klasse ved Gamlebyen skole i Oslo. De innrømmer at de bruker mye tid på mobiltelefonen, men sier de aller helst liker å treffe venner.

Foto: Kristine Hirsti / NRK

– Vi har Snap chat, YouTube, Whats app, TikTok ...

5.-klassingene NRK treffer på Gamlebyen skole Oslo er som 10-åringer flest. De har egne mobiltelefoner og er fullt oppdatert på sosiale medier.

For over halvparten av barn mellom 9 og 11 år er på sosiale medier, kommer det frem i en ny undersøkelse Medietilsynet har gjennomført.

Men selv om bruken fortsatt er høy, har den gått ned med 6 prosentpoeng de to siste årene. For 10-åringene alene er fallet på hele 9 prosentpoeng.

– Mer restriktive foreldre

Direktør i medietilsynet Mari Velsand peker på foreldrene som mulig årsak til nedgangen.

– Tallene kan tyde på at foreldre har blitt mer restriktive når det gjelder skjermbruken til de yngre barna, sier Velsand.

Hun tror det henger sammen med økt oppmerksomhet rundt at flere av tjenestene har innhold som ikke er beregnet på de yngste.

Mari Velsand

Direktør i Medietilsynet Mari Velsand tror foreldrene er årsaken til nedgangen i sosiale medier-bruk hos barn.

– Det kan være at foreldre er mer bevisste på personvernutfordringer. For barn under 13 år er det ikke lov til å dele eller samle inn personopplysninger uten foreldrenes samtykke, sier Velsand.

– Sosiale medier mer negativt for barn

Hjerneforsker og forfatter av boken «Det digitale dopet», Ole Petter Hjelle, mener det er en tankevekker at barn ned i 10-årsalderen bruker såpass mye tid på sosiale medier.

– Å være på sosiale medier er stort sett knyttet opp mot å ha det mindre bra. Vi føler oss mindre fornøyd når vi er på sosiale medier, både barn og voksne.

Ifølge Hjelle tar vi opp mobiltelefonen i snitt 150 ganger per dag.

For barn og unge gir det dystre utsikter for tid brukt på skjermen.

– Hvis vi er like mye på skjerm som vi er i dag og vi blir 80 år gamle, så vil barn og unge som vokser opp i dag, ha brukt 11 år av livet sitt på skjerm.

Ifølge Hjelle er det mye som tyder på at det er mer negativt for barns mentale helse å være på sosiale medier enn for voksne.

– Delen av hjernen hvor selvbilde og identitet sitter, utvikles sent, og er ikke ferdig før man er 25 år, sier han.

Elever ved Gamlebyen skole

10-åringene er i klatrestativet, mens mobiltelefonen er i skapet i skoletiden.

Foto: Kristine Hirsti / NRK

Kulturstrøm

  • Sterke poplåter, men lite utvikling

    – Billie Eilish er i samme posisjon nå som Rihanna i sin tid var i. Hun kunne prøvd seg på hva enn hun ville, og fansen hadde slukt hva enn slags utvikling hun gjorde med glede og entusiasme. Da er det litt skuffende at dette albumet er artistens minst videreutviklede karrieresteg så langt, skriver musikkritiker Sofie Martesdatter Granberg om artistens nye album «Hit Me Hard and Soft».