Hopp til innhold

Barbie-feber: Kunst eller reklame?

Barbie er en av mange merkevarer som har blitt til film det siste året. Skamløs lapskaus, sier eksperter.

BARBIE

Mange har ventet i spenning på den nye Barbie-filmen. Fredag har den premiere.

Foto: Jaap Buitendijk / Jaap Buitendijk

Det herjer en Barbie-feber i verden.

Fredag treffer den etterlengtede filmen kinolerretene.

Folk i lang kø utanfor Colosseum Kino på Majorstua. Dei fleste har på seg rosa i høve premiere på filmen Barbie. Himmelen er grå, men utanfor Colosseum er det rulla ut ein rosa løper.

Barbie-feberen har nådd Oslo. I går var det førpremiere på Colosseum kino.

Foto: Tom Balgaard / NRK

Med det føyer den seg til den voksende rekken «brandopics» – altså filmer og serier om merkevarer.

Har Hollywood sluppet opp for ideer?

– Teorien er at nå har man brukt opp alt av superhelter og populære bøker, så da har de gått over til disse merkevarene, sier TV- og filmviter Gry Cecilie Rustad.

Gry Cecilie Rustad

Gry Cecilie Rustad er filmviter. Hun sier Barbie er selve helten i den nye filmen.

Foto: Tordis Gauteplass / Tordis Gauteplass

Nostalgi og kapitalisme

Hun trekker fram at det ofte er kjente og kjære produkter fra barndommen som filmatiseres:

Nike, Tetris, Cheetos ... Og nå selveste Barbie.

– Dette er produkter de fleste har et nostalgisk forhold til, sier hun.

TQuxbAGuDkw

Potetgullet Cheetos fikk sin egen film i sommer.

Foto: Ap

Rustad omtaler «brandopics» som en hyllest til forbruk og entreprenørskap.

– Det er veldig amerikansk og kapitalistisk. Det er gjerne forretningsmannen som er helten, med unntak av Barbie hvor det er selve leketøyet, sier hun.

Air

Matt Damon er forretningshelten bak Nike-skoen Air Jordan i filmen «Air».

Foto: Ana Carballosa / Ana Carballosa/Prime Video

Filmjournalist og anmelder Einar Aarvig har en teori om hvorfor Hollywood er så fiksert på produkter.

– Det handler om et litt usikkert marked, kanskje. At man derfor satser kortene sine på de trygge, kjente merkevarene, sier han.

Unge aksepterer «sellout»

Barbieprodusenten Mattel har gjort over hundre samarbeid i forbindelse med filmen: klær, sminke, sko og et «Malibu Dream house» til leie på Airbnb.

BWZzhOauhbo

Du kan kjøpe deg en natt her i forbindelse med Barbie-filmen.

Foto: Reuters

På rosa løpere verden over har skuespiller Margot Robbie stilt i kjoler identiske til de ekte Barbie-dukker har hatt på gjennom tidene.

Mattel har planer om å filmatisere alle leketøyene de selger.

Men det plager ikke publikum, tror Aarvig.

– Det har skjedd en generasjonsendring med et publikum som er mindre redd for det som i gamle dager ville blitt sett på som skamløst og «sellout», sier han.

kU0Gabqxzs4

Skuespiller Margot Robbie på den rosa løperen.

Foto: AFP

Trond Blindheim er markedsføringsekspert ved Høyskolen Kristiania. Han kaller Barbie-markedsføringen «ekstremt effektiv».

– Men det er noe man bør være mer og mer oppmerksom på, sier han.

Kunst eller reklame?

Blindheim trekker fram at produktplassering alltid har hatt en plass på filmlerretet – som da Tom Cruise populariserte Ray-Ban-solbriller med filmen Risky Business.

qBqXAOsR5Is

Tom Cruise populariserte Ray-Ban i sin tid.

Foto: Reuters

– Men det forstyrret ikke handlingen i filmen, mener han.

er produktet handlingen.

Er det kunst eller er det reklame?

– Det er jo skjult reklame, det er ingen tvil om det. I henhold til definisjonen så er det reinspikka reklame.

Trond Blindheim

Markedsføringsekspert Trond Blindheim mener «brandopics» er skjult reklame.

Foto: www.mh.no

Og den sniker seg under radaren hos mange, sier Blindheim.

– Reklame, underholdning, spill og alt mulig blandes i en slags lapskaus. Det er vanskelig for publikum å skille ingrediensene fra hverandre.

Men publikum vil nok gafle i seg denne merkevare-lapskausen.

Barbie-filmen er nemlig spådd å bli en kjempehit.

Kulturstrøm

  • Buing under Israels øving til ESC-semifinale

    Da Israel øvde i Malmö onsdag kveld ble det buet fra salen. Ifølge opptak NRK har hørt og Aftonbladet. Den svenske avisen skriver også at sikkerhetsvakter stod langs trappen opp til scenen da den israelske artisten Eden Golan stod på scenen under generalprøven. Når den andre semifinalen går av stabelen torsdag sensurerer EBU lyden ut på lufta.

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor