NRK Meny
Normal

Bachs resirkulering

Bach brukte gammel kantatemusikk til nye latinske messer. Selv med motsatt betydning passer musikken perfekt.

Kantateprøve med Helmuth Rilling

En koreansk tenor øver med Helmuth Rilling og Bach-Collegium Stuttgart

Foto: Torkil Baden / NRK

”Jesus hjelper oss å kjempe og fiendens sinne dempe. Vik helvete! Vik Satan!” Dette komponerte Bach i 1724, til kantate nr. 67 for søndag etter påske.

Femten år etterpå ble den samme musikken brukt i Messe i A-dur.

Rilling og Penderecki

Rilling og Penderecki i Stuttgart 2003

Foto: Internationale Bachakademie Stuttgar

Bachforskere

Bachs messser var temaet ved Internasjonale Bach-uke i Stuttgart, den tiende i rekken i en festival, som er blant de mest regelmessige.

Den er også en avde viktigste fordi den kombinerer konserter med foredrag av verdens ledende Bachforskere.

Dessuten deltar studenter i mesterklasser og får solistoppgaver ved konsertene.

Pietisme

Hvorfor resirkulerer Bach gammel musikk? Var det for å spare tid? Nei, sier foredragsholderen, i dette tilfelle Meinrad Walter fra Freiburg. Det hadde vært raskere å komponere ny musikk i stedet for å fornye den gamle så grundig.

En teori er at når Bach ville komponere på latin var det for å gi musikken sin evig liv. Hans kantater hadde tekster preget av et pietistisk og inderlig språk, som dvelte ved blod og smerte.

Latin

I de siste årene før Bachs død i 1750 fikk opplysningstid og rasjonalisme vind i seilene. Selv om vi ikke kjenner til noen direkte kritikk mot Bachs kantater, kan han selv ha følt at de ikke hadde noen fremtid.

Men gudstjenestens egne faste tekster som Kyrie og Gloria var ikke påvirket av teologiske moteretninger. Også i en protestantismens høyborg som Leipzig ble den gamle kirkelatinen fortsatt brukt i Gloriasatser.

Fra Satan til lovprisning

Kanskje ville Bach gi sin musikk- og seg selv – et evig liv ved å bruke den udødelige latinske teksten, sies det i Stuttgart. Men hvordan kan en musikk som skildrer djevel og Satan plutselig passe til ”Ære være Gud i det høyeste”?

”Bachs musikk har overskudd av kvalitet,” sa en vis mann en gang, musikkforskeren Ludwig Finscher. Dette overskuddet av kvalitet gir rom for flere tekster.

Kantate i kirken

Kantategudstjeneste i Gedächtniskirche i Stuttgart februar 2008

Foto: Torkil Baden / NRK

Vissen bukett

Tidligere så man ofte ned på bearbeidelser. Etter 1700-tallet har senere generasjoner reist et krav om originalitet og opprinnelighet, som er fremmede for den musikken det gjelder. Den betydelige Bachbiografen Philipp Spitta sa at den blomstrende kantatemusikken ble til en vissen bukett i latinsk tapning.

I dag vil de fleste mene at Bachs messer, som omfatter en komplett i h-moll, men også fire tosatsige messer med bare Kyrie og Gloria, viser komponistens geniale evne til stadig nye uttrykk.

Helmuth Rilling

Bach-uken i Stuttgart, Bachwoche, arrangeres av Internationale Bachakademie. Kunstnerisk leder er Helmuth Rilling, som har spilt inn en masse plater og stadig dirigerer rundt i verden.

Han er ikke opptatt av at musikerne skal bruke 1700-tallsinstrumenter og etterstrebe barokkens måte å synge og spille på. Rilling, snart 75 år, er pedagog.

Kurs

I siste februaruke var det ett hundre unge fra Amerika, Asia og hele Europa som deltok i sangkurs og dirigentkurs. Mange norske musikere har fått viktige impulser i Stuttgart.

Opplegget er imponerende effektivt avviklet med presisjon og full utnyttelse av tid og krefter og båret frem av entusiasme og musikkglede.