Av Jan Henrik Mo (Tekst og foto)
Se bildene av snekka vår her!
Det er ikke hver dag man ser Autofilredaksjonen kjøre rundt med noe som folk flest ikke misunner dem. Men det skjer nå. For på hengeren bak autofilbilen ligger for tiden en Fram 19 plastsnekke fra 1974. Ikke noe pent syn, men det er nå. For i løpet av høsten og vinteren skal båten pusses opp og bygges om etter alle kunstens regler.
Programleder Jan Erik Larssen og fotograf Theodor Kristensen fjerner ting de ikke vil ha på snekka.
- Vi skal gjøre om dennee til en båt ingen har sett maken til, lover Jan Erik og røper at stikkordet blir det noe kryptiske ”loungebåt”.
Designhjelp
Med seg i ombyggingsprosessen har han fått noen av Norges beste designere i Hareide designmill. Disse er kjent for sin design av blant annet Saab 93 Sedan, saccosekker, fly, busser, båter og styringskonsoller.
- Med denne båten skal vi redefinere livet på sjøen. Utgangspunktet med denne båten er veldig bra, mener Einar Johan Hareid.
Likevel tror han veldig lite vil være igjen av båten sånn som den ser ut i dag.
- Vi tar nok bort alle vinduene og overbygget og et av forlagene er å erstatte dette med en baldakin. Ellers tenker vi på hengekøye, saccosekker, grill, pleksiglass rundt motoren og en plattform/brygge fastmontert rundt båten slik at andre båter kan koble seg på og det blir lett å komme opp og ned i vannet.
Ideene er altså mange, men prosessen er foreløpig på et tidlig stadium. Retromoderne er uansett et stikkord de vil forsøke å holde seg til.
Røverkjøp
Men tilbake til Fram. Båten var i følge Jan Erik et røverkjøp. 25.000 kroner måtte de ut med for herligheten som fikk ny motor så sent som i 1985.
- Bare motoren kostet da over 50.000 kroner, så vi kan godt si at vi har betalt for en bra motor og fått en båt med stygt utseende med på kjøpet, flirer Larssen.
Men selv om båten er i dårlig stand, liker autofilsjefen virkelig formene på den.
- Den har et utrolig bredt og fin skrog som gjør at den ligger veldig godt i sjøen. I hvert fall til snekke å være. Og den rommer overraskende mange mennesker til bare å være 19 fot. Den blir perfekt som sosial loungebåt!
Båten skal etter planen være klar til sjøsetting en gang på vårparten og stilles ut på Autofilmessa høsten 2006. Den vil da være til salgs til høystbydene og inntekten går til et godt formål.