NRK Meny
Normal

Takk for nå

Det har vært syv fantastiske år. Les Jan Eriks hilsen til alle autofile.

Autofilbilen
Foto: Bjørnar Fjeldvær / NRK

Etter mer en syv år og 115 programmer er det slutt for Autofil. NRK vil prioritere annerledes og bruke pengene på andre programmer. Trist, men jeg er mer takknemlig enn lei meg. Rett og slett fordi jeg har fått lov til å realisere noe som har blitt langt større en hva jeg kunne drømme om. Autofil har blitt et varemerke og et begrep alle kjenner til.

Det startet med at jeg fikk lov til å ”gjøre hva jeg ville i NRK” , en sjanse som ikke måtte forspilles. Den medfødte lidenskapen for alt som sier ”broom” ble drivkraften til Autofil. Navnet fant jeg på selv, og veldig raskt begynte folk å beskrive seg selv som ”autofile”. Morro! Programmet ble en kjempehit, og det på tross av at vi ble plassert på NRK2.

Magasin og messe

Ferrari FXX

En av godbitene fra Autofilmessen.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Jeg hadde sterke minner om den siste store norske bilmessa på Sjølyst i 1991. Drømmen om igjen å kunne lage bilmesse i Norge ble realisert med åpningen av Norges Varemesser på Lillestrøm. Autofilmessen fikk kongebesøk og satte norgesrekord i antall besøkende. Et magasin som formidlet den form for bilglede autofil sto for, manglet. Derfor lagde vi det også, i samarbeid med Se og Hør forlaget. Nye rekorder for bilmagasiner ble satt, og fremdeles er Autofil i toppen av sin sjanger.

Å få lov til å realisere sine drømmer er ganske sjelden, og med så mange personer involvert blir det en nesten uvirkelig opplevelse. Autofil har blitt til fordi alle som har jobbet med det har hatt en brennende entusiasme for konseptet. Det er mildt sagt god stemning når Autofil er i bevegelse!

Det er gøy med de store prosjektene, men det viktigste er hverdagen på jobb. Jeg har vært så heldig å få jobbe med verdens beste og hyggeligste kollegaer. Vi er den samme redaksjonen i dag, som da vi dro i gang for over syv år siden. Slik blir det vennskap av. Autofil har også fått lov til å benytte seg av håndverkere i verdensklasse. Dette gjelder både teknikere i NRK, men også båtbyggere, bilbyggere, lakkerere, putemakere, soldater og sjåfører!

Verdens heldigste

Jan Erik Larssen

Det er ikke alle som kan kjøre Formel 1-bil i arbeidstiden.

Foto: Bjørnar Fjeldvær / NRK

Tusen takk til alle dere som har fulgt med oss, inspirert oss og ikke minst møtt oss! Dere representerer en av de største og mest entusiastiske gruppen av mennesker som finnes. Lidenskapen til alt som sier ”broom” har i hvert fall ikke blitt mindre med Autofil!

Jeg vet mange liker å kalle seg det, men jeg tror virkelig at jeg er det: VERDENS HELDIGSTE MANN!

Tusen takk til dere, og tusen takk for meg!