Daniel Kvammen er én av flere artister som holder sommerkonsertene sine på utradisjonelt vis. Han har tatt turen opp til Norges høyeste fjell for å spille for publikummet sitt der.
– Jeg bruker ganske mye tid på å tenke ut tanker om hvordan jeg kan dele fine opplevelser med mitt publikum.
– Jeg tror det er det til syvende og sist handler om; at man har lyst til å gjøre noe spesielt.
Som en naturglad musiker har han valgt å spille for publikummet sitt på fjellet.
– Man har vært på Rockefeller liksom. Det er fett å være på Rockefeller, men det er fetere å være på Galdhøpiggen.
– Det er det ingen tvil om.
Vidar Villa derimot har kjøpt en båt og reist til sjøs.
– Først og fremst er det så sykt gøy å bare være få lov til å være ute og spille for litt folk igjen.
– Men det beste med å gjøre det på denne måten, er at det blir litt mer enn bare en konsert, sier 30 år gamle artisten.
Han har tatt med seg båten rundt om i hele landet og spilt hele 32 konserter på 30 dager. Publikum får komme om bord og oppleve musikken hans på dekk.
– Jeg merker på folkene at de blir glad for å få noe mer enn bare å komme å høre noen spille – en slags totalopplevelse, forteller han.
Musikkopplevelser handler om hele rammen rundt
Konsepter blir stadig viktigere for artister, mener musikkviter Audun Molde.
En totalopplevelse vil antakelig huskes bedre, og dermed være god markedsføring videre.
– Musikkopplevelser handler ikke bare om artistene som står på scenen, men det handler om rammen rundt. Hele konteksten og stedet vi opplever musikken har betydning, sier han.
– Hvis man kan ta den festivalopplevelsen inn også når det ikke arrangeres festival, så får man en historie.
Og snakker om det å kombinere konserten for eksempel med naturopplevelser.
– Ved å gi publikummet mer enn bare en konsert, så lager man en fortelling som folk husker som «Husker du at Daniel Kvammen spilte på Galdhøpiggen»?
Artister selger opplevelser
Mens Daniel Kvammen har spilt konsert på Galdhøpiggen og Vidar Villa har vært ute på en båtturné, så har Pål Moddi Knutsen gått pilegrimsruten fra Oslo til Trondheim.
Når vi snakker med han aner han ikke hvor han befinner seg, fordi han har lagt smarttelefonen ligge hjemme. Han er ikke tilgang på internett. Han går virkelig «all in».
– Jeg aner ikke hvor jeg befinner meg, men jeg er 40 km fra Trondheim sier artisten, Pål Moddi Knutsen i andre enden av Nokia-telefonen han har tatt med seg.
Vi spør om ikke han synes at flere artister burde gjøre som han?
– Alle må finne sin stil, men det å gå denne pilegrimsreisen har for meg vært veldig spennende, både på musikalsk plan og ikke minst personlig.
– Det å lage gode konsepter lage en god ramme – selge inn en totalopplevelse, det er kjempeviktig. Det holder ikke med gode låter og en fin stemme, men artister må selge opplevelser.