Artister selger totalopplevelser: – Det holder ikke bare med gode låter og fin stemme

Konsepter blir stadig viktigere for artister, mener musikkviter Audun Molde. I sommer har norske artister lokket med seg publikum til fjells og til sjøs.

Daniel Kvammen er én av flere artister som holder sommerkonsertene sine på utradisjonelt vis. Han har tatt turen opp til Norges høyeste fjell for å spille for publikummet sitt der.

– Jeg bruker ganske mye tid på å tenke ut tanker om hvordan jeg kan dele fine opplevelser med mitt publikum.

– Jeg tror det er det til syvende og sist handler om; at man har lyst til å gjøre noe spesielt.

Som en naturglad musiker har han valgt å spille for publikummet sitt på fjellet.

– Man har vært på Rockefeller liksom. Det er fett å være på Rockefeller, men det er fetere å være på Galdhøpiggen.

– Det er det ingen tvil om.

Daniel Kvammen, Moddi og Vidar Villa

–  Det blir en mer totalopplevelse som er litt unik. Man er på en båt og har konsert der, sier Vidar Villa som holder konsertene sine på en båt i sommer.

Foto: Private bilder

Vidar Villa derimot har kjøpt en båt og reist til sjøs.

– Først og fremst er det så sykt gøy å bare være få lov til å være ute og spille for litt folk igjen.

– Men det beste med å gjøre det på denne måten, er at det blir litt mer enn bare en konsert, sier 30 år gamle artisten.

Vidar Villa

Vidar Villa har spilt 32 konserter på 30 dager.

Foto: Privat

Han har tatt med seg båten rundt om i hele landet og spilt hele 32 konserter på 30 dager. Publikum får komme om bord og oppleve musikken hans på dekk.

– Jeg merker på folkene at de blir glad for å få noe mer enn bare å komme å høre noen spille – en slags totalopplevelse, forteller han.

Vidar Villa sin båt.

Vidar Villa sin båt.

Foto: Privat

Musikkopplevelser handler om hele rammen rundt

Konsepter blir stadig viktigere for artister, mener musikkviter Audun Molde.
En totalopplevelse vil antakelig huskes bedre, og dermed være god markedsføring videre.

– Musikkopplevelser handler ikke bare om artistene som står på scenen, men det handler om rammen rundt. Hele konteksten og stedet vi opplever musikken har betydning, sier han.

– Hvis man kan ta den festivalopplevelsen inn også når det ikke arrangeres festival, så får man en historie.

Og snakker om det å kombinere konserten for eksempel med naturopplevelser.

– Ved å gi publikummet mer enn bare en konsert, så lager man en fortelling som folk husker som «Husker du at Daniel Kvammen spilte på Galdhøpiggen»?

Audun Molde

Musikkviter Audun Molde. Førstelektor i musikk ved Høyskolen Kristiania.

Foto: Heather Ørbeck Eliassen / NRK

Artister selger opplevelser

Mens Daniel Kvammen har spilt konsert på Galdhøpiggen og Vidar Villa har vært ute på en båtturné, så har Pål Moddi Knutsen gått pilegrimsruten fra Oslo til Trondheim.

Når vi snakker med han aner han ikke hvor han befinner seg, fordi han har lagt smarttelefonen ligge hjemme. Han er ikke tilgang på internett. Han går virkelig «all in».

– Jeg aner ikke hvor jeg befinner meg, men jeg er 40 km fra Trondheim sier artisten, Pål Moddi Knutsen i andre enden av Nokia-telefonen han har tatt med seg.

Fremme. Tilbake. Og fortsatt på vei et sted. I går vandret jeg inn i Trondheim etter 38 dager på langs av dette uendelig...

Posted by Moddi on Friday, July 30, 2021

Vi spør om ikke han synes at flere artister burde gjøre som han?

– Alle må finne sin stil, men det å gå denne pilegrimsreisen har for meg vært veldig spennende, både på musikalsk plan og ikke minst personlig.

– Det å lage gode konsepter lage en god ramme – selge inn en totalopplevelse, det er kjempeviktig. Det holder ikke med gode låter og en fin stemme, men artister må selge opplevelser.

Pål Moddi Knusdsen

Pål Moddi Knutsen.

Foto: Privat

Vidar Villa tok saken i egne hender og leide en båt i 2020. I år har han kjøpt en båt. Denne videoen er fra 2020.

Kulturstrøm

  • Festspilldirektøren må gå av

    Anders Beyer fratrer som direktør for Festspillene i Bergen. Styret har ikke lenger tillit til Beyer, og har valgt å si opp arbeidsavtalen med ham etter behandling av et varsel. Det skriver styret i Festspillene i en pressemelding.  Innholdet i varselet var alvorlig og styret besluttet at det skulle iverksettes en ekstern undersøkelse.

    Advokatfirmaet Hjort leverte sin rapport til styret 17. september 2021. Rapporten er underbygget av bevis som SMS, e-poster og Messenger-meldinger som er tidsnære, det vil si fra den perioden da hendelsene fant sted.. Rapporten bekrefter innholdet i varselet. Av hensyn til den fornærmede i saken vil styret ikke gå nærmere inn på hendelsesforløpet.  

  • Netflix kjøper Roald Dahl-selskap

    Strøymegiganten Netflix opplyser i ei pressemelding at dei kjøper Roald Dahl Story Company, selskapet som har rettane til karakterane og forteljingane skapt av Roald Dahl.

    Oppkjøpet bygger vidare på partnarskapet dei inngjekk for tre år sidan. Dei jobbar no med å lage ein serie basert på Charlie og sjokoladefabrikken, i tillegg til å lage ein adapsjon av Matilda The Musical.

  • Sex og singelliv-stjerne død

    Skodespelaren Willie Garson er død, 57 år gammal. Det stadfestar sonen hans på Instagram.

    Garson er kjent frå mellom anna Sex og singelliv-serien og filmane, der han spelte Stanford Blatch. Han døydde av bukspyttkjertelkreft.

    Trass i sjukdom var han nyleg på filmsettet til den kommande Sex og singelliv-filmen, «And Just Like That ...».

    Willie Garson
    Foto: AP