Siden i høst har ti etablerte artister konkurrert innen ulike musikksjangrer.
På lørdag ble det klart at Tor Endresen røk ut, mens Tuva Syvertsen og Rita Eriksen skal kjempe mot hverandre i neste ukes finale.
Ny rekord
Seertallene til «Stjernekamp» har klatret betydelig siden første episode. Mens 409 000 så på første episode i september, så 621 000 lørdagens semifinale.
Lørdagens semifinale ga NRK en markedsandel på 38 prosent, som er ny rekord for «Stjernekamp».
Til sammenligning hadde den nest mest sette sendingen, episode nummer sju, 625 000 seere og en markedsandel på 36.9 prosent. Da skulle deltagere vise frem sine kunster innen sjangrene country og soul.
– Ekstremsport
Gitte Calmeyer, prosjektsjef i NRKs eksternredaksjon, er fornøyd med at flere seere kommer til programmet.
– Vi er kjempeglade, for vi har jobbet lenge med konseptet. Det å holde på med direktesending er en ekstremsport, og fallhøyden er stor. Samtidig er det hard konkurranse fra andre kanaler. Det er ikke gitt at man lukkes, men nå har vi fått vind i seilene, sier Calmeyer.
Det er koreografen Vibeke Sørlie står bak ideen til «Stjernekamp». Serien er utviklet av Sørlie, produksjonsselskapet Monster og NRK.
– Vi er veldig fornøyd med hvordan Monster har håndtert prosjektet og ideen.
Calmeyer håper at tvekampen mellom Tuva Syvertsen og Rita Eriksen vil trekke enda flere seere.
– Hvis vi ligger der vi er nå, og kanskje får enda flere seere, vil vi være kjempefornøyd.
«Skal vi danse» fremdeles på topp
I høst har TV 2 og NRK knivet om lørdagskvelden. På tampen av talentkonkurransene «Skal vi danse» og «Stjernekamp» begynner seertallene å jevne seg ut mellom de to konkurrentene.
Lørdagens sending av TV 2s «Skal vi danse» ble sett av 688 000 og hadde 42 prosent av markedsandelen.
Det er den åttende sesongen av den populære dansekonkurransen, mens NRKs storsatsing «Stjernekamp» hadde premiere i høst.
Les også: Spår kjendiskrig om lørdagskvelden