Hopp til innhold

Årets beste folkemusikere kåret

Elektronika- og fele/munnharpealbumet «Snu hver stein» ble kåret til årets beste folkemusikkalbum i Åpen Klasse torsdag. Da var det norske folkemusikkmijøet samlet i Oslo til bransjefestivalen Folkelarm. Kenneth Lien og Jørgens Skjulstads sto bak plata. Felespiller og forfatter Benedicte Maurseth ble utropt som Årets Folkemusikere. Hør mer i Musikklivet i NRK Radio .

De andre vinnerne av folkelarmpriser var
Mari Midtli og Astrid Sulheim for solispillet på albumet Skunde deg, jente. Albumet «Van danse» med Madam Jam vant klassen dansespell. Atterljomen fikk samspillprisen for albumet «Sjå ut», mens Hauk Buen fikk prisen for beste dokumentasjon med "Men så kom Hauk Buen". Årets folkemusikkarrangør ble Telemarkfestivalen. Og det beste foto i sjangeren var det Knut Utler som tok.

Kenneth Lien og Jørgen Skjulstad fra konsert på Folkelarm 2023
Foto: Anders Lillebo / Folkorg

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.