Hopp til innhold
Anmeldelse

Radbrekker Van Gogh

De glorete og skinnende skjermprojeksjonene radbrekker kunstverkene.

 "Van Gogh Alive - The Experience", viser kunsten til Vincent Van Gogh (Arkivfoto)

Utstillingen har turnert mange av verdens storbyer, og besøker nå Hadeland Glassverk.

Foto: CRISTINA QUICLER / AFP/Scanpix

For første gang i Norden kan man nå oppleve den hypermoderne Sensory4-teknologien gjennom en interaktiv utstilling med tittelen «Van Gogh Alive». Dette skjer på Hadeland Glassverk, og selv beskriver de det i nokså ubeskjedne termer som «...en levende symfoni av lys, farge og lyd...»

Angrep på sansene

Det er utvilsomt en heftig erfaring. Man går inn i et rom med monumentale projeksjoner av Van Goghs mest berømte malerier på alle veggene. Slik at man befinner seg inni maleriene.

Mona Pahle Bjerke besøker utstillingen Van Gogh Alive

Prosjektorlysene stråler mot deg fra mange kanter og blender deg litt, og gir deg en opplevelse av å stå på en scene. Og det hele er tonesatt med klassisk musikk skrudd opp på et veldig høyt volum.

Foto: Petter Bjørang

Her får vi se hans solsikker, hans selvportrett med skamfert øre, hans malerier fra asylet, og hans fantastiske nattebilde, der himmelen er oversådd av stjerner som speiler seg i en mørk vannflate, og der refleksene fra stjernehimmelen blander seg med lysene fra en by langt borte.

Vevet inn blant maleriene er sitater av Van Gogh. Projektorlysene stråler mot deg fra mange kanter og blender deg litt, og gir deg en opplevelse av å stå på en scene. Og det hele er tonesatt med klassisk musikk skrudd opp på et veldig høyt volum.

Fullstendig manglende forståelse for kunst

Utstillingen er ikke skapt av Hadeland Glassverk selv, men er kjøpt inn som et konsept, produsert av Grande Exhibitions som har spesialisert seg på denne typen interaktive utstillingskonsepter.

Hadeland Glassverk beskriver dette selv som en uforglemmelig utstilling. Selv opplever jeg det som en voldtekt av Vincent Van Gogh. Jeg tenker at utstillingskonseptet vitner om en fullstendig manglende forståelse for kunst.

Det er ikke sånn at et godt maleri blir dobbelt så bra hvis du blåser det opp og får det på skjerm. For meg handler kunst om fordypning og refleksjon. I dag har vi en forestilling om at jo mer interaktivt og skjermbasert, jo mer appellerende, men sånn er det ikke.

Kan ødelegge og forflate

Uforglemmelig er denne utstillingen kanskje likevel, i den forstand at den er et massivt angrep på sansene, og sånn sett noe som vanskelig lar seg slette fra hukommelsen.

Jeg opplever det som man her radbrekker Van Gogh ved å blåse bildene opp og ut av proporsjon. Disse skjermprojeksjonene gjør bildene skinnende og glorete, og ødelegger den sensitive fargefølelsen som preger de originale maleriene. Det er også svært uheldig at veggarmatur, branndører og kontakter og andre ting dukker opp midt i de forskjellige billedkomposisjonene.

Selv de ubehjelpeligste forsøk på å formidle klarer sjeldent å ødelegge stor kunst, men i dette tilfellet er jeg redd for at den besøkende kan sitte igjen med et forflatet og fortegnet bilde av dette viktige kunstnerskapet. Og opplevelsen er ikke akkurat gratis heller. Inngangsbilletten er på intet mindre enn 180 kroner. Så dette er ikke bare en voldtekt, men også et ran.

Kulturstrøm

  • To priser til Karpe i P3 Gull

    Karpe ble kåret til årets artist og og årets låt med melodien «paf.no» under NRKs prisutdeling P3 Gull.

    Karpe har med dette vunnet syv priser i «P3 Gull»-pris totalt.

    Bandet benyttet muligheten til å ta med produsentene bak låta opp på scenen: Thomas Kongshavn og Aksel Axxe Carlson.

    I 2022 har Karpe gitt ut EP-en «Omar Sheriff» og hatt ti utsolgte konserter i Oslo Spektrum. I 2023 skal rapduoen på europaturné.

    Karpe stakk av med prisen årets artist under NRKs prisutdeling P3 Gull, lørdag 26. november 2022
  • Stor pris til bandet Fieh

    Det unge norske soulfunk-bandet Fieh får Arne Bendiksens talentpris for 2022.

    Kulturminister Anette Trettebergstuen delte ut pris og statuett på jazzscenen Victoria i Oslo lørdag kveld.

    En del av prisen er 100.000 kroner.

    Fieh er et groove-sentrert band med funk og eksperimentelle låter. De har spilt på scener over hele Europa og har to ganger spilt på hovedscenen på Øyafestivalen.

    Arne Bendiksens talentpris er en gave fra Kulturdepartementet til norske artister, og formålet med prisen er å bidra til talentutvikling innen norsk populærmusikk.

    Fieh spilte på Øya-festivalen i Oslo i sommer foran et begeistret publikum. Foto: Eskil Olaf Vestre, NRK

    Fieh på Øya 2022
    Foto: Eskil Olaf Vestre / NRK