"Innocence" er den første animé-filmen som konkurrerer om Gullpalmen i Cannes. (Foto: www.midnighteye.com)
Den japanske kultregissøren Mamoru Oshiis futuristiske kunstfilm "Innocence" er den aller første animéfilmen som settes opp i hovedprogrammet ved filmfestivalen i Cannes.
- "Innocence" er en postmoderne, selvrefleksiv film som helt sikkert vil falle i smak hos Cannes-juryen, sier filmkritiker Jasper Sharp til Reuters.
Følger opp suksessfilm
"Innocence" er oppfølgeren til suksessen "Ghost in the Shell" fra 1995. Filmen ble en døråpner for animé-film i forhold til et bredere publikum i Vesten, og regnes som en av de viktigste inspirasjonskildene til Matrix-trilogien.
Animé-begrepet brukes for å beskrive all animasjonsfilm som er laget i Japan. Flere av disse filmene er basert på manga-serier - japanske tegneserier. Dette er tilfelle også for "Innocence", som i likhet med "Ghost in the Shell" bygger på en serie laget av Shirow Masamune.
Mennesket og maskinen
Som i flere animé-produksjoner legger regissør Oshii stor vekt på forholdet mellom mennesket og maskiner. Hovedkarakteren er cyborgdetektiven Bateau som jakter på en gruppe androider. Androidene ble i utgangspunktet skapt som sexleketøy for sine eiere, men da maskinene får installert en sjel i tillegg til sine mekaniske deler, begynner ting å gå galt.
- Vi ønsket å skape refleksjon rundt menneskets natur og vesen. Idet androidene forstår at de har en sjel, overveier de øyeblikkelig selvmord, forteller regissør Oshii.
Visker ut grensene
Den japanske regissøren Mamuro Oshii er nå klar med oppfølgeren til suksessfilmen "Ghost in the Shell". (Foto: Scanpix)
Kritikere i Japan har vært spesielt begeistret for at Oshii bruker både tradisjonell todimensjonal animasjon og tredimensjonal datagrafikk. Grepet fører til at det i "Innocence" er vanskelig å skille mellom drømmescener og hendelser som utspiller seg i "virkeligheten".
- Jeg vil vise at grensene mellom fiksjon og virkelighet er svært vage. Hvis seeren kunne følt seg sikker på at han kunne skille mellom drøm og virkelighet i "Innocence", ville jeg blitt bekymret, sier Oshii til Reuters.
Vesten oppdager animé
At "Innocence" nå konkurrerer om Gullpalmen i Cannes, kan tyde på at det brede vestlige filmpublikummet er i ferd med å ta animé-filmen inn i varmen. I fjor vant Hayao Miyazakis "Chihiro og heksene" Oscar for beste animasjonsfilm, ett år etter at samme film fikk Gullbjørnen i Berlin.
- Mye av appellen i animé-filmene ligger i det faktum at de tar i bruk moderne grafisk teknologi og skaper en helt ny verden, sier filmkritiker Jasper Sharp.