Hopp til innhold

Amerikanerne elsker Nesbø

Jo Nesbø blir slått stort opp i Washington Post og utropes til «den neste Stieg Larsson». - Jeg liker ikke sammenligningen, sier forfatteren.

Skjermfoto fra Washington Post.

Skjermfoto fra Washington Post.

Foto: Washington Post/skjermfoto

– Oppslaget taler vel egentlig for seg selv, sier Jo Nesbø til NRK.no, og gir uttrykk for at han møter oppslaget i den amerikanske storavisen med avmålt interesse.

I mars stilte forfatteren i bar overkropp i Vanity Fair , og nå slår Washington Post ham opp over flere sider. Amerikanerne ser ut til å elske Jo Nesbø.

– Det er i så fall hyggelig hvis de gjør det, men det gjenstår å se. Jeg reiser over nå i mai på lanseringsturné, forteller han.

Den norske forfatteren har allerede utgitt tre Harry Hole-bøker i USA, The Redbreast, The Devil’s Star og Nemesis, og ingen av dem ble den helt store suksessen.

Tirsdag slippes imidlertid Snømannen, The Snowman, løs på «scandi-crime»-sultne amerikanere, og forventningene er høye.

I England er Jo Nesbø allerede belemret med tittelen "The next Stieg Larsson".

I England blir Jo Nesbø allerede markedsført som 'The next Stieg Larsson'. Bildet er tatt noen måneder tilbake i en britisk bokhandel.

Foto: Hilde Røiseland / NRK

LES OGSÅ: Nesbø tjente mest igjen

Litteratur og eplejuice

Journalisten fra Washington Post har møtt Nesbø hjemme i leiligheten i Oslo.

I tillegg er hun innom både Harry Holes favorittkneipe, Schrøders, bokhandelen Grensen Libris, hvor en ekspeditør kan fortelle at Nesbø er «den beste krimforfatteren», samt en navnløs lokal kafé, hvor det fortelles at forfatteren liker å skrive og drikke sin eplejuice.

Amerikanerne elsker å putte merkelapper og såkalte blurber, anbefalinger, på bøkene sine. På Nesbøs bøker står det «Scandi-crime», samt «Read this if you like STIEG LARSSON».

– Jeg liker det ikke noe særlig, kan Nesbø fortelle.

 Di Derre, med brødrene Jo Nesbø (tv) og Knut Nesbø i spissen

Di Derre, med brødrene Nesbø i spissen.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

– Oppfatningen om at skandinaviske krim-forfattere har noe til felles, er en myte. Det største fellestrekket er at de er fra Norge, Sverige eller Danmark, sier han til Washington Post.

Avisleserne blir sågar oppfordret til å søke opp Nesbøs tidligere band Di Derre på YouTube.

«De kommer til å minne deg om A-ha,» skriver avisen.

LES OGSÅ: Snømannen blir film

Den neste store?

Nesbøs amerikanske forlegger har store forventninger før lanseringen av The Snowman.

- Forlagsverdenen har lest mye skandinavisk krim-litteratur i det siste. Han [Jo Nesbø] blir virkelig løftet opp som den nye skandinaviske forfatteren, forteller Sonny Mehta fra forlaget Knopf, som har rettighetene til boken.

Mehta var tilfeldigvis også mannen som brakte Stieg Larsson til det amerikanske markedet.

Video Jo Nesbø om filmatisering

Jo Nesbø om filmatiseringen av boken Snømannen.

LES OGSÅ: NRK anmelder Nesbøs Snømannen

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.