- I tillegg til annonser er det snakk om å lage versjoner på TV i Norge. Så vidt jeg vet kommer den til høsten, bekrefter Andresen.
Anonymt
Amerikaneren Norman Vale svarer ikke på gjentatte henvendelser. Han er det eneste navnet knyttet til organisasjonen European Security Advocacy Group. I snart ett år har denne organisasjonen stått bak en omfattende europeisk annonsekampanje for krigen mot terror i ti europeiske land. Her i Norge har annonser med jevne mellomrom stått i Aftenposten og VG.
Norman Vale vil ikke ut med hvem denne gruppa består av eller hvem som finansierer annonsene.
Å rykke inn slike annonser i europeiske aviser koster millioner av kroner. Bare i Norge koster én slik annonse rundt 75 000 kroner.
Betenkelig propaganda
Anders G. Romarheim, forskningsassistent ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI), har propaganda og krigen mot terror som sitt spesialområde. Han synes det er betenkelig at denne organisasjonen snart kan få slippe til med sitt budskap på norsk fjernsyn.
- Jeg synes det er betenkelig først og fremst fordi avsenderen nekter å stå fullstendig frem. De har kun én talsmann som uttaler seg på vegne av hele gruppa, og de sitter på ganske formidable pengesekker. Prinsipielt sett synes jeg at hvis man har en politisk mening, så skal man tørre å stå for det i det offentlige rom.
Romarheim mener norske kommersielle TV-kanaler nå bør tenke seg godt om.
- Mediekanalene må tenke nøye over om de har lyst til å formidle denne type propaganda, for det er så avgjort propaganda, mener jeg.
Kulturnytt, NRK P2, 26. juli 2004