Hopp til innhold

- Agenter tenker bare penger

Agenter bidrar til at norske skuespillere priser seg ut av markedet, mener flere i filmbransjen.

Max Manus

Aksel Hennie er en av Norges best betalte skuespillere.

Foto: Filmkameratene AS

Skuespilleragenter har inntatt den norske filmbransjen. Det fører til at skuespillere får høyere honorarer, men agentene vil ikke nødvendigvis skuespillernes beste, mener en av Norges mest erfarne filmprodusenter.

– De tenker bare penger, og er slik jeg oppfatter det, veldig mange ganger helt uinteressert i skuespillerens utvikling, bare interessert i skuespillerens bankkonto, sier Bent Rognlien i Norsk Filmproduksjon til NRK.

Rognlien som blant annet har produsert De gales hus, ønsker ikke navngi verken skuespillere eller hvilke filmer disse er blitt for høyt priset i.

Hollywood-nykker

Tendensen blir bekreftet av en Norges ledende på casting, Jannecke Bervell i Cannibal Casting.

– Ofte kan vi få beskjed om at vi ikke skal gå etter den og den skuespilleren fordi at de er for dyre. Vi kan føle på at agentene av og til priser dem ut av markedet.

Aksel Hennie topper lønningslistene for norske filmskuespillere. For innsatsen i Max Manus sitter han igjen med godt over én million kroner. En prislapp som ikke hadde kommet på tale før skuespilleragenter inntok norsk filmbransje for et par år siden.

– Jeg tror kanskje at noen av agentene begynner å få litt Hollywood-nykker. Jeg synes vel kanskje at agentene bidrar til den oppfatningen at produsentene er der for å lure skuespillerne, og det er det ikke snakk om i det hele tatt, sier Rognlien.

Bjørn Sundquist i «Jernanger»

Bjørn Sundquist i filmen «Jernanger».

Foto: Foto/Copyright: SF Norge AS/ Fransisco Munoz

Har følt seg lurt

Ved siden av Aksel Hennie, er Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp og Bjørn Sundquist blant Norges best betalte skuespillere. Sundquist forteller til NRK at tidligere var det vanlig at skuespillerne selv forhandlet direkte med filmprodusentene.

– Da har det skjedd at de har fått mindre betalt enn det de egentlig skulle fordi de har blitt snakket litt rundt av produsenten. De er jo ute etter å spare penger, og det er helt naturlig, men skuespillere har ofte stått med lua i hånda og kjent seg lurt i etterpå, sier Sundquist og bekrefter at det samme er skjedd med ham selv.

– Ja, jeg har holdt på med film i 30 år, så det har skjedd, det er klart.

Liker gamlemåten

Regissør Petter Næss har regissert filmer i Norge, som Tatt av kvinnen og Oscar-nominerte Elling, og i Hollywood. I USAs filmhovedstad går all kommunikasjon gjennom agenter. Her hjemme i Norge, liker Næss å gjøre det på den gamle måten.

– Jeg gidder ikke ringe til agenten, dersom dette er en skuespiller jeg har sittet og drukket øl med. Vi må ikke begynne å leke Hollywood her, for det tror jeg ikke vi er store nok til, sier Næss.

Skuespiller Per Christian Ellefsen og regissør Petter Næss i Hollywood med filmen «Elling» i 2002

Regissør Petter Næss (til høyre) sammen med skuespiller Per Christian Ellefsen foran Hollywood-skiltet i 2002.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

– Kjenner seg ikke igjen

– Vi setter ikke en prislapp uten å ha gått nøye igjennom sammen med skuespilleren hva et fornuftig honorar bør være, sier skuespilleragent Harald Dal.

Dal som representerer 22 norske skuespillere, deriblant Bjørn Sundquist, kjenner seg ikke igjen i Bent Rognliens beskrivelser.

– Dette er ikke Hollywood, og takk og pris for det. Jeg tror ingen har et håp om at vi skal komme dit.

Han forklarer at han bruker mye tid på å diskutere karriereplaner og framtiden med skuespillerne, og avviser at han som skuespilleragent bare tenker penger.

– Min erfaring er at i de tilfeller der det er lave budsjetter, men gode manus, så takker skuespillere ja til lavere honorarer. Slik er det i Norge fortsatt. Jeg har sågar rådet mine skuespillere til å stille opp på filmer gratis fordi det er gode prosjekter å gjøre. Det er helt feil å si at vi bare tenker penger.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters