Hopp til innhold

Advarer mot terrorkunst

Det er tre måneder siden 22.7, og nå dukker det opp kunst om terrordagen. Kunstmiljøet er splittet i spørsmålet om slik kunst egentlig er nødvendig.

Video Er vi klare for 22.7-kunst?

Tragedier er en stor inspirasjonskilde for kunstnere. Etter terroangrepene i New York for ti år siden, kom det en bølge av kunstverk som ville si noe om hendelsen. Vil vi oppleve noe av det samme i Norge etter 22.7?

Navnene på dødsofrene i Oslo og Utøya stilles ut under Nuart-festivalen i Stavanger. Speilsplinter, kunstgjødsel og en politisperring er hovedelementene i et annet kunstverk som prøver å si noe om terroraksjonene mot Norge i sommer.

På samme tid som kunst med terrortema dukker opp, kommer spørsmålene om det er riktig å lage kunst med denne tematikken.

– For mye roser

På Østbanehallen i Oslo inviterer kunstneren Jan Christensen alle forbipasserende til ettertanke ved hjelp av to store fotografier og en videoinnstalasjon.

Christensen var invitert til å lage et kunstverk som skulle pryde Østbanehallen lenge før terroraksjonen skjedde. Men han valgte å endre alle planer etter tragedien.

– Jeg følte det ble for mye av alle rosene og stearinlysene, så jeg ville at folk skulle dvele mer over traumene, sier Christensen om sitt verk «En Melankoli» i «Nasjonalgalleriet ».

– Platt og banalt

Tommy Olsson

Tommy Olsson mener kunstnere bør være varsomme med hvordan de kommentere 22.7.

Foto: NRK

Men ikke alle i kunstmiljøet er enige i at det er en god idé å la seg inspirere av terroren. Tommy Olsson er kunstner, kurator og jobber som kunstkritiker i Morgenbladet. Han er usikker på hvor godt Jan Christensen og andre 22.7-kunstnere lykkes.

– Mange beskriver verket til Jan som platt, enkelt og banalt, men samtidig er det nettopp dette som skaper en god og gjenkjennede effekt, mener Olsson.

Kan utnytte tragedien

Han advarer mot å definere en egen kunstsjanger ut fra 22.7-tragedien, og peker på at det er mange fallgruver for de som prøver seg.

– Det er åpenbare farer med 22.7-kunst. Hendelsen ligger fortsatt nært i tid, og man beveger seg i et veldig vanskelig terreng når mange fortsatt er i sorg, mener Olsson.

Kunstneren frykter at enkelte av kollegaene hans kan komme til å misbruke tragedien.

– Jeg er redd for at kunstnere som bare er ute etter oppmerksomhet, kan kommet til å utnytte tragedien. Det ligger mye godt materiale i katastrofer, og det fører til at kunstnere flokker seg rundt, advarer Olsson.

Se «Nasjonalgalleriet» på NRK2, 24.10.

Kulturstrøm

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift