Hopp til innhold

A Killer For That Ache

Hilde Marie Kjersems nye album "A Killer For That Ache". Kjersem har bakgrunn fra jazz, men her krysser hun langt over i popen med en plate som er spenstig og elegant.

Hilde Marie Kjersem - A killer for that ache
Foto: Rune Grammofon

Hilde Marie Kjersems to foregående plater var tydelig forankret i jazzen, den ene sammen med gitarist Jon Eberson. I elleve egne komposisjoner serverer Kjersem nå en kunstpop som er like ambisiøs, og den vil klinge i en lenge dersom man gjør en liten innsats som lytter. Vi har hørt liknende stemninger og klanger tidligere, fra unge nordiske talenter innenfor jazz og søkende pop som Hanne Hukkelberg, Anja Garbarek og Efterklang. Men hva gjør vel det når resultatet er så strøkent fremført, arrangert og produsert som på "A Killer For That Ache"?

Rolig start

Albumet starter litt stillestående og tamt med "Sleepyhead og "Mary Full of Grace". Men Kjersem viser raskt skarpere progressive kanter med "Marie Antoinette". Dette er et av platens høydepunkter i all sin marsjerende takt og pompøse prakt.

Hilde Marie Kjersems musikere teller navn som Sjur Miljeteig, Peder Kjellsby og Jørgen Munkeby. Sammen med Kjersem imponerer de med smakfull og bedagelig manøvrering mellom ulike genre som akustisk pop, mjuk gospel og skrudd sirkusmusikk. "Midwest Country" er et strålende stykke sofistikert rootspop. Westernstemninger med kloppetiklopp-takt og diskré twanggitar overrasker og fungerer ordentlig bra.

Gjør det meste riktig

Vokalt har Kjersem full kontroll. Hun går relativt dypt samtidig som hun tar det helt ut i hvinende hyl på herlig ville "It Is Easy".

Kjersem gjør det aller meste riktig på "A Killer For That Ache". Hun har bittelitt å gå på som melodisnekker. Og enda en tanke utagerende temperament kunne skapt flere kontraster og gitt et enda større energisk løft. For det blir noe forsiktig og smått uforløst over helheten. Men dette er pirk. Hilde Marie Kjersem er utvilsomt enda et sterkt talent fra den livskraftige norske jazzscenen. Og drahjelp fra det internasjonalt anerkjente plateselskapet Rune Grammofon, betyr at hun vil bli lagt merke til utenfor Norge også.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.