Hopp til innhold

Beste norske åpningshelg siden «Max Manus»

Morten Tyldums «Hodejegerne» står for den beste norske åpningshelgen på kino siden kjempesuksessen «Max Manus».

Aksel Hennie og Tone Damli Aaberge

Aksel Hennie og samboer Tone Damli Aaberge under premieren på Hodejegerne.

Foto: NRK.no

For å finne en film omfavnet med tilsvarende intereresse som «Hodejegerne» i åpningshelgen, må en tilbake til krigsfilmen «Max Manus» fra 2008, som også hadde Aksel Hennie i hovedrollen.

134.000 så «Max Manus» i åpningshelgen.

– «Hodejegerne» er en type film som går rett hjem hos kjernepublikummet på kino. Med en så god åpningshelg, er det opplagt at filmen også vil få et godt besøkstall totalt, forteller rådgiver for statistikk og analyse, Ingar Johansen, til NRK.no.

I år er «Hodejegerne» absolutt på topp blant de norske filmene med 104.000 besøkende i åpningshelgen.

«Hodejegerne» rager godt over andreplassen i kinobesøk for norske filmer, hvor vi finner «Få meg på, for faen» som hadde 37.000 besøkende i åpningshelgen.

Den siste Harry Potter-filmen, «Harry Potter og Dødstalismanene - del 2», har den beste åpningshelgen uavhengig av filmnasjonalitet i år. Filmen hadde premiere på en onsdag, og ble sett av 163.000 mennesker i løpet av de tre første dagene.

LES OGSÅ: NRKs anmeldelse: - En gnistrende god thriller!

Kort, men intenst liv

Johansen hos Film og Kino forteller at mange filmer får et kortere, men mer intenst liv, etter at digitaliseringsbølgen skyllet over norske kinoer.

– Når filmene får bred distribusjon fra dag en, øker også sjansen for at filmene blir godt besøkt i premierehelgen. Men samtidig kan man tenke seg at levetiden til kinofilmen blir noe kortere, sier han til NRK.no.

«Hodejegerne»-regissør Morten Tyldum er svært fornøyd med kinotallene.

– Vi synes vi har laget en veldig god film, og kritikerne har sagt det samme, men det viktigste er selvsagt at publikum strømmer til, sier regissør Morten Tyldum til NTB.

Video Fra innspillingen av "Hodejegerne"

Fra innspillingen av 'Hodejegerne'

LES OGSÅ: Amerikanske Working Title vil filme Nestbøs "Snømannen"

LES OGSÅ: Tvillingbrødre spente før Hodejegerne-premiere

– Overgår alle forventninger

Produsent Asle Vatn er overrasket over at så mange ville se filmen allerede i åpningshelgen.

– Dette overgår våre forventninger, og at det skulle bli den nest beste åpningshelgen gjennom tidene er helt enkelt uvirkelig, sier Vatn til NTB.

Samtidig melder Oslo Kino at helgen som gikk ble den beste kinohelgen for hovedstadens kinoer hva publikumstall angår så langt i år. Hele 38.249 besøkende så film på kino i Oslo denne helgen.

– Det var ingen overraskelse at det var «Hodejegerne» som trakk det største publikummet denne helgen. 21 prosent av alle som har sett filmen i Norge, har sett den i Oslo, sier Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino.

LES OGSÅ: Nesbø selger nest mest i Storbritannia

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.