Karl-Eirik Haug er sjefredaktør i bilkulturbladet Carls Cars og bilskribent i Dagens Næringsliv. Til Kulturnytt forteller han at bilmerket aldri vil forsvinne som kulturelt fenomen, selv om Saab nå har begjært seg konkurs.
– Arven vil vi ha med oss så lenge vi kjøper og mekker på de gamle bilene. Dette er det bilmerket i verden som har størst lokalt særpreg. Det er en vinterbil som tåler ekstrem kulde, med en design som er veldig aparte.
(Klikk på bildet over for å se flere av Saabs designklassikere.)
Sterk designtradisjon
Haug mener Saab kan oppsummeres som en bilprodusent preget av god design og dårlig ledelse.
– Det var den store svenske industridesigneren Sixten Sason som tegnet de første Saabene. Senere vant norske Einar Hareide masse priser da han redesignet de klassiske gamle bilene. I 2004 ble Mikal Mauer ble headhuntet til Porsche etter å ha vært Saabs sjefsdesigner i fire år, så Saab har en sterk designtradisjon.
Den første Saaben kom i 1947. Den svenske bilen har en rekke dedikerte fans, forteller Haug.
– Mange husker nok at det ofte dukket opp en Saab kabriolet i tv-serien Seinfeld. Jeg tror ikke Saab hadde råd til å betale for produktplassering, jeg tror folka bak serien bare likte den godt.
Autofil viser hvordan en Saab blir laget: