Hopp til innhold

– Markedsfører ikke norsk design

Norge er for dårlig til å markedsføre eget møbeldesign, mener fagfolk. Tirsdag ble storprodusenten Hjellegjerde såvidt reddet fra konkurs.

Norway Says

Møbler designet av Norway Says, produsert av L.K. Hjelle og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

Foto: SCANPIX

Folk i møbel- og interiørbransjen mener bransjen selv er skyld i at de norske møbelprodusentene sliter.

Interiørarkitekt Tina Krohn-Nydal tror norsk innredningsindustri ikke satser nok på skape sine egne klassikere.

– Det det handler om i dag, er branding, branding, branding. Hvis ikke et møbel er nok fremme i bevisstheten år etter år, så forsvinner den.

Norske designere har ikke lyktes i å bli en del av skandinavisk møbeldesign. Mens svenske og danske møbler har markert seg internasjonalt som en trendy merkevare, opplever norske møbelprodusenter økonomisk krise. I går ble Hjellegjerde reddet fra konkurs i siste liten , og i fjor valgte møbelprodusenten Vatne å legge inn årene.

Dette kommer av at Norge er for dårlig til å markedsføre eget møbeldesign, mener Krohn Nydal. Det som skiller norske designere fra svenske og danske, er at Norge ikke skaper tidløse trendikoner, mener hun.

– Man skal ikke drive og produsere alt man har laget hele tiden, men det er noe som er såpass bra at man bør fortsette å produsere det.

Norske møbler

Norsk møbeldesign anno 1996. Furumøblene får gjerne mye av skylden for at norsk møbeldesign ikke hevder seg på det internasjonale markedet.

Foto: KJELL HERSKEDAL / Scanpix

– Furuhelvete

Trond Ramsøskar er president i Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening. Han tror norske møbler har et dårlig rykte de har vansker med å bli kvitt.

– For noen år siden ble det et skjellsord, dette med «furuhelvete». Det ødela veldig mye for norsk møbeldesign. Det henger ved fortsatt, sånn at mange i dag er veldig skeptiske til å bruke norske møbler.

Ramsøskar tror de dårlige tidene for norsk møbelindustri blant annet skyldes at bransjen velger utenlandske fremfor norske designere. Han etterlyser dessuten bedre samarbeid mellom interiørarkitekter og møbelprodusenter for å fremme norsk design.

– Det ligger en del fordommer der som produsentene rett og slett må ta tak i. De må lage flere møtesteder hvor interiørblader, produsenter, interiørarkitekter og arkitekter kan møtes, for å formidle hva som er norsk design og hva norske produsenter lager i dag.

Hjellegjerde i Sykkylven

Hjellegjerde i Sykkylven.

Foto: NRK

– For stor avstand

Møbeleventyret på Sykkylven går mot en dårlig slutt. på førtitallet fantes det trettito møbelprodusenter i den lille bygda. I dag er det kun fem igjen. Én av dem er Hjellegjerde som ble reddet i siste liten av en emisjonsløsning i går.

- Møbelproduksjon er ekstremsport

Daglig leder Kjetil Tandstad ved Norsk møbelfaglig senter tror det er for stor avstand mellom designerne og møbelprodusentene.

– Det har jo alltid vært slik at mange designere har vært i Oslo og det meste av produksjonen har foregått i Sykkylven og Sunnmøre.

Ekornes som har gjort det veldig bra, de har valgt å ha sine egne designere på plassen. De kjente produksjonssystemene og kunne ta det som et utgangspunkt for sin design. Det tror Tandstad kan ha vært en hjelp for dem.

Også Birger Sevaldson, professor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, mener at et nært samarbeid mellom bedrifter og designere er viktig for å lykkes i et stadig mer globalisert marked.

– Norsk møbeldesign ligger litt tilbake i måten de jobber på. Det er et stort problem at det ikke er langvarige og dype forhold mellom bedrift og designer, sier Sevaldson.

– 2009 ble et gullår

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.