– Jeg synes det er helt håpløst at den norske identiteten ikke dyrkes, men selges unna, sier Brimi til NRK.
Sammenligner G35 med Roquefort
«Vis at du tar avstand fra TINEs forslag om å fjerne produksjonen av Gudbrandsdalsost fra Gudbrandsdalen, som har vært ostens vugge siden 1863. Flyttes produksjonen, forsvinner smaken av Gudbrandsdalen og det blir bare ost igjen», skriver Brimis aksjonsgruppe «La G35 leve!» på sin Facebook-side.
Kjendiskokken Brimi sammenligner G35 med franske merkevarenavn som Roquefort og Chablis:
– Hvis du reiser til Frankrike og sier at du kan lage en like god Roquefort-ost et annet sted enn i Roquefort, eller at man kan lage like god Chablis i Australia som i Chablis, så blir det skikkelig varmt rundt øra på deg.
– Raserer en av våre sterkeste merkevarer
PR-ekspert Elizabeth Hartmann i Siste Skrik Kommunikasjon er sammen med Brimi en av personene bak kampanjen «La G35 leve!». Hun er opprørt over at TINE vurderer å slutte å produsere Gudbrandsdalsost i Gudbrandsdalen.
– Hvis TINE gjør dette raserer de en av våre sterkeste merkevarer. Det går bare ikke, sier hun.
Hartmann mener det bare er Freia melkesjokolade som kan konkurrere med G35 som norsk mat-merkevare:
– Det virker som om TINE ikke tar på alvor hvor mye denne osten betyr for det norske folk.
– Må tenke rasjonelt
Visekonsernsjef i TINE, Stein Øiom, understreker overfor NRK at den endelige beslutningen om å legge ned G35-produksjonen i Gudbrandsdalen ikke er tatt ennå, men legger til at TINE alltid må tenke økonomisk rasjonelt:
– Vi lager for mye brunost i forhold til det som blir spist i Norge, så derfor må vi vurdere å lage den på færre steder enn i dag. Og vi lager allerede G35 både på Vestlandet og i Nord-Norge som har den samme kvaliteten som den som lages i Lom og Skjåk i Gudbrandsdalen.