Han viser til at noen stjal et Banksy-verk fra en murvegg i London før helgen.
Bloggen til Wehus heter Mot Veggen, og han tror at de fleste gatekunstnere vet at veggen tilhører huseieren. Men de er uenige om opphavsretten.
De fleste motsetter seg at andre skal ta bilder av kunsten deres og tjene penger på dem. Wehus tror fristelsen for dem som stjal Banksys «Slave labour» i London ble for stor.
– Et originalt Banksy-verk er verdt mange penger. Kanskje tyvene rett og slett gjorde verden en tjeneste ved å redde verket? spør Wehus.
Han viser til at gatekunst ofte blir ødelagt, ironisk nok også av lokale taggegjenger.
– I Bergen gjelder dette alle stensilene av gatekunstneren Dolk, bortsett fra én.
Anonym kunstner
Den britiske graffitikunstneren Banksy opererer under pseudonym. Dermed er det vanskelig å hevde eiendomsrett til verkene. Eiendomsretten overstyrer åndsverkloven. Hans streetart har dukket opp på vegger i byer verden rundt.
- LES: Banksy i New Orleans
Maleriet som ble skåret ut og fjernet fra en murvegg i bydelen Haringey i London før helgen, er trolig verdt flere millioner kroner. Innbyggerne mente det tilhørte dem.
De er rett og slett blitt glade i det og er stolte av det.
I asfaltjungelen
Banksy og andre gatekunstneres verk er uautoriserte. Kunstnere som gjemmer seg bak dekknavn kan vanskelig kreve eiendomsrett, sier Viktor Gjengaar i Foreningen for Urban Samtidskunst.
– Vi tar Oslos gavlvegger i bruk og gir dem nytt liv i form av veggmalerier, men vi har tillatelse fra dem som eier veggene. Vi sender også ut nabovarsel. Når alt det formelle er i orden, utføres veggmaleriene gratis, og de tilhører nabolaget. Jeg tror det er viktig med lokal forankring, sier han.
– Gata er et galleri der alle ser og ingen kjøper!
I en kronikk på NRK Ytring i fjor skrev Gjengaar:
- LES: Hvor går streken?
Når Urban Samtidskunst oppfører veggmalerier, må de få tillatelse av plan- og bygningsetaten. Det hender også at byantikvar og bymiljøetaten må kontaktes.
Rettslig er det eiendomsretten som styrer, men Gjengaar mener at dette ikke er absolutt.
– I en by må man nyansere mellom det byggtekniske, eiers interesse, og det visuelle, borgernes interesse. Det er liten tvil om at nabolaget i London mente de eide verket, sier han.
Salget stoppet
Banksy-salget hos auksjonshuset Fina Art Auctions i Miami i USA ble stoppet i tolvte time.
– Dette er en oppriktig anerkjennelse til lokalsamfunnet om at deres kampanje for å stoppe salget ser ut til å ha fungert, sa leder i bydelsutvalget i Haringey Claire Kober.
Det er fortsatt usikkert hvem som prøvde å selge bildet. Auksjonshuset har antydet at det er eieren av murveggen, men eieren selv har ikke ønsket å kommentere saken.
Viktor Gjengaar tillater seg å spekulere:
– Jeg tror at fristelsen til å selge ble for stor for eieren av murveggen i London, sier han.