Hopp til innhold

Operasjefen: – Universal har brutt kontrakten

Operasjef Tom Remlov føler seg ført bak lyset av Universal etter Bieber-kaoset. – Et klart kontraktsbrudd, sier Remlov, som vurderte å stanse konserten.

Tom Remlov og Petter Singaas

Tom Remlov (til venstre) mener Universal-sjef Petter Singsaas har brutt vilkårene i kontrakten etter Justin Bieber-kaoset ved Operaen i går.

Foto: Tore Meek/Bo Mathisen / NTB Scanpix/Den Norske Opera & Ballett

– Vi opplevde konserten som en skremmende begivenhet. Universal hadde åpenbart ingen kontroll på eller idé om begivenhetens størrelse. Det sikkerhetsopplegget som de hadde presentert for oss fungerte overhodet ikke, sier operasjef Tom Remlov dagen etter Bieber-kaoset i Oslo.

– Hva fikk dere informasjon om på forhånd?

– At det var 4.000 billetter som var delt ut til publikum, og at det var de som ville bli sluppet inn. Slik som det ble konstituerer dette et eklatant kontraktsbrudd, sier Remlov.

Vurderte å stoppe konserten

Operasjefen sier han vurderte å stoppe konserten, men at han lot den bli gjennomført etter å ha snakket med politiet.

– Jeg var i min fulle rett til å stoppe konserten, og sa på et tidspunkt fra at jeg ønsket konserten avlyst. Men slik omstendighetene hadde blitt var vurderingen at det sannsynligvis ville gjøre vondt verre og medføre større fare for dem som var der, sier Remlov.

– Når fikk dere vite om denne konserten?

– Det har vi visst lenge. Men Universal insisterte på at dette skulle holdes hemmelig inntil veldig tett opp mot konserten. Vi fikk vite det for tre uker siden eller noe sånt.

– Opplever dere at informasjonen dere har fått er god nok?

– Åpenbart ikke. Hadde vi visst at det ville bli som det ble ville vi overhodet ikke sluppet dette til og tillatt arrangementet hos oss, sier Remlov.

Vil vurdere poparrangement nærmere

Siden Operaen åpnet i 2008 har operataket vært arena for flere konserter innen popsjangeren.

Remlov sier at Operaen i framtida vil vurdere hvert tilfelle svært nøye etter hva som skjedde onsdag.

– Selv om det er lite som blir så stort som dette ble, synes det veldig klart at en forespørsel om et arrangement innen denne sjangeren vil vi granske adskillig grundigere neste gang enn det vi har opplevd at det er påkrevd å gjøre, avslutter operasjefen.

NRK har forsøkt å få Universal-sjef Petter Singsaas i tale i formiddag for å imøtegå Remlovs kritikk, uten å lykkes.

Bieber-fans

Noen av de tusenvis av unge kvinnelige Bieber-fans som i går strømmet til Operaen. Operasjef Tom Remlov føler seg ført bak lyset av arrangør Universal.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– Bare noen småting

Singsaas sa seg i et intervju med NRK i morges fornøyd med hvordan arrangementet i går forløp, og sa han satt igjen med «blandede følelser, men også en viss grad av stolthet».

– Vi har holdt på med planleggingen av dette i rundt fire uker. Vi har fra dag én hatt alle de riktige firmaene og organisasjonen med i prosessen, og sikkerhet var en av de tingene vi var mest opptatt av da dette ble planlagt, sier Singsaas, og legger til:

– Vi har hele tiden fått beskjed om at den sikkerheten vi hadde planlagt var hundre prosent. Så så vi i kampens hete at dette ble litt større for alle, det kom flere mennesker, og det ble et format som ble veldig, veldig stort, større enn de fleste kunne drømme om, sier Singsaas.

– Ble dette større enn dere hadde tenkt på forhånd?

– Det kan tyde på nå at den store menneskemassen som kom, det var det ingen som var klar over, sier Universal-sjefen.

Singsaas mener arrangementet alt i alt ble gjennomført på en god måte.

– Det har ikke vært noen store hendelser, bare småting, noe som er vanskelig å unngå når konserten blir gjennomført i nærmest hysteri, sier Singsaas, som sier det vil bli diskutert om sikkerheten kunne vært håndtert annerledes.

LES OGSÅ:

Video Se utdrag fra Justin Biebers konsert

VIDEO: Se utdrag fra Justin Biebers konsert ved Operaen i går.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.