Hopp til innhold

Tidligere Topp 20-sjef raser mot Bieber-show

– Jeg kunne skrevet en bok om hvor lite forståelse for arrangering de ansvarlige for Bieber-kaoset i Oslo har, sier Kristoffer Reinsfelt Arnesen.

Bieber-fans

Skrikende småjenter gjorde situasjonen uoversiktlig i Oslo sentrum onsdag. Arrangementet får kritikk.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Totalt ble minst 49 personer skadet og 19 personer sendt til legevakt fra området ved Operaen under minikonserten med Justin Bieber i går. Arrangementet var i regi av plateselskapet Universal.

Kristoffer Reinsfelt Arnesen - kongen av jovialitet.

Kristoffer Reinsfelt Arnesen var i mange år sjef for Topp 20-showet på Rådhusplassen.

Foto: Silje Ese Haugen / NRK

Nå går tidligere prosjektleder for Topp 20-konserten på Rådhusplassen kraftig ut mot arrangøren.

– Jeg kunne skrevet en bok om hvor lite forståelse for arrangering de ansvarlige for Bieber-kaoset i Oslo har. Hele branntrekanten var oppfylt, og man trengte bare en liten gnist for at det skulle gå til helvete, sier Kristoffer Reinsfelt Arnesen til NRK.no.

LES OGSÅ: Operasjefen: – Et klart kontraktsbrudd

– Tankeløst å velge Operaen

Arnesen var i flere år ansvarlig for Topp 20-arrangementet, som årlig samler opp til 100.000 mennesker på Rådhusplassen. Han jobber i dag som underholdningssjef i tv-produksjonsselskapet Snowman Productions.

Arnesen reagerer på valget av Operaen som sted for konserten. Det anslås at 5.000 Bieber-fans befant seg på operataket og omlag 20.000 i området.

– Det var ekkelt å se at det ikke var noen annen evakueringsmåte enn én vei fra det taket, med vann på tre av fire sider. Også når det gjelder terrorfaren var det tankeløst å gjøre det på Operaen. Man kunne med enkle grep laget en gratiskonsert som var helt risikofri med samme resultat. Det finnes mange alternativer, sier Arnesen, og nevner Ekebergsletta som det beste av dem.

– Neste gang: kom til oss som har vært med å arrangere Topp 20 på Rådhusplassen, så kan vi fortelle hvordan dere skal gå fram for å lage et sikkert og trygt gratisarrangement for alle, oppfordrer han.

Byrådslederen i Oslo har varslet oppvask etter kaoset, og vil kreve en full gjennomgang av arrangementet.

– Jeg tror kommunen ble litt bondefanget av Universal. Men det er viktig å huske at det alltid er arrangøren som har ansvaret for HMS-forholdene ved arrangementet sitt. Og at Universal ble forundret over at dette skjedde skjønner jeg ikke, sier Arnesen.

Universal: – Ingen var klar over at det kom så mange

Petter Singsaas, Universal

Universal-sjef Petter Singsaas.

Foto: Meek, Tore / SCANPIX

Dagen etter konserten sier Universal-sjef Petter Singsaas til NRK at arrangøren sitter igjen med «blandede følelser, men også en viss grad av stolthet».

– Vi har holdt på med planleggingen av dette i rundt fire uker. Vi har fra dag én hatt alle de riktige firmaene og organisasjonen med i prosessen, og sikkerhet var en av de tingene vi var mest opptatt av da dette ble planlagt, sier Singsaas, og legger til:

– Vi har hele tiden fått beskjed om at den sikkerheten vi hadde planlagt var hundre prosent. Så så vi i kampens hete at dette ble litt større for alle, det kom flere mennesker, og det ble et format som ble veldig, veldig stort, større enn de fleste kunne drømme om, sier Singsaas.

– Ble dette større enn dere hadde tenkt på forhånd?

– Det kan tyde på nå at den store menneskemassen som kom, det var det ingen som var klar over, sier Universal-sjefen.

Operaen: – Vil se nøyere på slike ting framover

Singsaas mener arrangementet alt i alt ble gjennomført på en god måte.

– Det har ikke vært noen store hendelser, bare småting, noe som er vanskelig å unngå når konserten blir gjennomført i nærmest hysteri, sier Singsaas, som sier det vil bli diskutert om sikkerheten kunne vært håndtert annerledes.

Den Norske Opera & Ballett sier de vil vurdere nøye å si ja til liknende gratiskonserter i framtida etter kaoset under Biebers besøk i går.

– Dette var ikke et arrangement i regi av Operaen. Vi hadde en avtale med Universal, som hadde avtale med sikkerhetsselskapet Pro Sec. Liknende arrangementer vil vi se nøyere på framover, sier informasjonskonsulent Ida Gullvik.

Justin Bieber har nå forlatt Norge, og twitret i morges at han er på vei til Paris.

LES OGSÅ:

Video Justin Bieber-konsert ved Operaen

Se utdrag fra Justin Biebers konsert ved Operaen onsdag 30. mai.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober