– Jeg bodde på et ganske lite sted, hvor jeg ble frosset ut. Det førte til at jeg oppsøkte et ekstremt miljø – som tok meg varmt imot.
Slik oppsummerer Yousef Bartho Al-Nahi sin historie om hvordan han for åtte år siden havnet i det han beskriver som et ekstremistisk miljø.
Under oppsyn av manusforfatter Svein Tindberg, og sammen med tre andre unge mennesker som har opplevd ekstreme holdninger på kroppen, skal han nå forebygge radikalisering med teater.
Radikal ensomhet
Tittelen på stykket er «Utafor», og målet er å sette søkelys på at radikalisering er noe som skjer på tvers av tro og religion - ikke bare i enkeltmiljøer.
Til det har ungdommene fått støtte fra Kulturdepartementet - og hovedsceneplass på Det Norske Teatret.
Med teaterstykket ønsker manusforfatter Svein Tindberg å sette ensomhet i ny kontekst.
– En av de grusomme konsekvensene av ensomhet er at folk søker venner der de finner dem - og det er ikke alltid de hyggeligste miljøene, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
- Les også:
– Handler om inkludering
Faten Mahdi-al Husseini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen skal alle fire fortelle sine historier på scenen med et håp om å forebygge radikalisering.
– Når man leser om terror og IS, så tenker man kanskje at det er noe som skjer alle andre, og at det bare skjer noen som kommer fra en forferdelig bakgrunn. Men det kan skje alle, og det ønsker vi å vise, sier Al-Nahi.
Han sier det er viktig å dele personlige historier som kan bidra til å forebygge ekstreme holdninger.
– Det handler rett og slett om å sørge for at alle kan føle seg inkludert, sier han.
- Les også:
– Vil skape refleksjon
Siri Seim Sønstelie, som har vært åpen om sitt møte med terror på Utøya den 22. juli, sier det er stort og spesielt å få dele sin historie på scenen.
– Jeg ønsker å bringe videre tematikken til teaterscenen. Der kan man skape refleksjon og samtaler. Det tror jeg er viktig, sier hun.
Søndag møttes Just Unity, Det norske teateret og kulturminister Linda Hofstad Helleland til samtaler om teaterprosjektet.
Prosjektet har fått 400.000 kroner i støtte fra Kulturdepartementet, og har premiere april 2018.