– Ensomhet gjorde at jeg oppsøkte et ekstremt miljø

Yousef Bartho Al-Nahi gikk på videregående da han tok sine første steg inn i ekstremismen. Nå skal han lage teater i kampen mot radikalisering.

Yousef Bartho

NYTT TEATERSTYKKE: Yousef Bartho Al-Nahi ønsker å dele personlige historier som kan bidra til å forebygge ekstreme holdninger.

Foto: NRK

– Jeg bodde på et ganske lite sted, hvor jeg ble frosset ut. Det førte til at jeg oppsøkte et ekstremt miljø – som tok meg varmt imot.

Slik oppsummerer Yousef Bartho Al-Nahi sin historie om hvordan han for åtte år siden havnet i det han beskriver som et ekstremistisk miljø.

Under oppsyn av manusforfatter Svein Tindberg, og sammen med tre andre unge mennesker som har opplevd ekstreme holdninger på kroppen, skal han nå forebygge radikalisering med teater.

Radikal ensomhet

Tittelen på stykket er «Utafor», og målet er å sette søkelys på at radikalisering er noe som skjer på tvers av tro og religion - ikke bare i enkeltmiljøer.

Til det har ungdommene fått støtte fra Kulturdepartementet - og hovedsceneplass på Det Norske Teatret.

Med teaterstykket ønsker manusforfatter Svein Tindberg å sette ensomhet i ny kontekst.

– En av de grusomme konsekvensene av ensomhet er at folk søker venner der de finner dem - og det er ikke alltid de hyggeligste miljøene, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

Utenfor

Søndag møttes Just Unity, Det norske teateret og kulturminister Linda Hofstad Helleland til samtaler om teaterprosjektet. Her står Svein Tindberg, Yousef Bartho, Linda Hofstad Helleland, Siri Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen.

Foto: NRK

– Handler om inkludering

Faten Mahdi-al Husseini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen skal alle fire fortelle sine historier på scenen med et håp om å forebygge radikalisering.

Faten Mahdi al-Hussaini

Faten Mahdi al-Hussaini spiller en av hovedrollene i stykket, men var ikke tilstede da NRK møtte skuespillerne i går.

Foto: Ulrik Lohne Enersen / NRK

– Når man leser om terror og IS, så tenker man kanskje at det er noe som skjer alle andre, og at det bare skjer noen som kommer fra en forferdelig bakgrunn. Men det kan skje alle, og det ønsker vi å vise, sier Al-Nahi.

Han sier det er viktig å dele personlige historier som kan bidra til å forebygge ekstreme holdninger.

– Det handler rett og slett om å sørge for at alle kan føle seg inkludert, sier han.

– Vil skape refleksjon

Siri Seim Sønstelie, som har vært åpen om sitt møte med terror på Utøya den 22. juli, sier det er stort og spesielt å få dele sin historie på scenen.

Siri Seim Sønstelie

Siri Seim Sønstelie sier det er både stort og spesielt å få dele sin historie på scenen.

Foto: NRK

– Jeg ønsker å bringe videre tematikken til teaterscenen. Der kan man skape refleksjon og samtaler. Det tror jeg er viktig, sier hun.

Søndag møttes Just Unity, Det norske teateret og kulturminister Linda Hofstad Helleland til samtaler om teaterprosjektet.

Prosjektet har fått 400.000 kroner i støtte fra Kulturdepartementet, og har premiere april 2018.

Kulturstrøm

  • Gyllenhaal + Ferrantebok = film

    Den amerikanske skuespilleren Maggie Gyllenhaal skal skrive og regissere en adaptasjon av Elena Ferrantes roman «Den dunkle dottera» (Samlaget). Det melder bok365.no. Det blir hennes debut som regissør og manusforfatter. Rollen hennes i HBO-serien «The Deuce» har inspirert henne til å ta skrittet over i registolen, sier hun.

    2018 Sundance Film Festival - "The Kindergarten Teacher" Portrai
    Foto: Taylor Jewell / AP
  • Forfatter Jan Jakob Tønseth er død.

    Jan Jakob Tønseth døde natt til fredag, melder hans forlag Cappelen Damm. Tønseth var den aller første vinneren av P2-lytternes romanpris. Den fikk han for «Et vennskap». Han fikk også Det Norske Akademis pris, Cappelenprisen, Gyldendals legat og Doblougprisen.

    For novellesamlingen «Von Aschenbachs fristelse» ble han nominert til Nordisk Råds litteraturpris.

    I diktsamlingen «Muntre dødsdikt og andre dikt» (2015) skrev han sin sykdomshistorie.

    Jan Jakob Tønseth ble 71 år gammel.

    Jan Jakob Tønseth
    Foto: Aarønæs, Lars / Lars Aarønæs
  • Suksess for norsk sopran

    Caroline Wettergreen får gode kritikker i avisa The Guardian for sin rolle som den gode feen i Jules Massenets «Cendrillon». Hennes sangprestasjoner på Glyndebourne-operaen blir beskrevet som ett av de to høydepunktene, med «uanstrengt og utsøkt koloratur».