Grevinnen og hovmesteren har blitt en av våre kjæreste og trofaste juletradisjoner. I fjor hadde den seertall på nesten 1,7 millioner.
Og i år er det 40 år siden den ble sendt på TV for første gang her i Norge.
Nora Nermann sier at sketsjen gir henne gode barndomsminner.
– Jeg husker at det jeg synes var morsomt med det, var at mormoren min lo så tårene trillet.
– Det er den gode tradisjonen og de gode minnene ved at hun synes det var det morsomste hun visste om.
Nermann var ti år da den ble sendt på TV for første gang.
– Det gir meg gode minner fra barndommen, sier Nora Nermann. Her er hun sammen med mormoren Sylvia Skjærvik og hunden Buddy.
Foto: Privat– Da var jeg såpass liten, så jeg tror ikke helt jeg skjønte den humoren da. Men jeg synes det var gøy da han snublet i den tigeren som ligger på teppet.
40 år etter, er hun fortsatt glad i den elleve minutter lange sketsjen, der James serverer vertinnen Miss Sophie og fire imaginære, avdøde gjester på hennes 90-års fødselsdag.
Vi flokker oss rundt TV-en i julen
Gry Cecilie Rustad er postdoktor i medievitenskap ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun er ekspert på TV-serier og TV-kultur. Hun tror det er flere årsaker til at sketsjen har blitt en så stor suksess.
– TV-en har en spesiell status når det kommer til julefeiringen. Julehøytiden er en høytid man gjerne ferier i hjemmet, og er sammen med familien. Og familien flokker seg gjerne sammen til TV-mediet.
Gry Cecilie Rustad er postdoktor i medievitenskap ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Hun er ekspert på TV-serier, TV-estetikk og TV-kultur.
Foto: Synne Lykkebø Hafsaas– Det er ikke bare Grevinnen og hovmesteren, men også Tre nøtter til Askepott, Donald og vennene hans som feirer jul. I tillegg til en rekke filmer.
Seertallet til Grevinnen og hovmesteren lå på nesten 1,7 millioner i fjor og tallene til Tre nøtter til Askepott på rundt 700 tusen. Det vil si at over dobbelt så mange seer Grevinnen og hovmesteren.
I tillegg har tidspunktet hvor Grevinnen og hovmesteren er på har en markedsandel på ca. 80 %, som vil si at 80 % av dem som ser på TV, velger å se denne sketsjen.
– Jeg tror veldig mange er hjemme lille julaften, det er da mange gjør de siste juleforberedelsene og det er også en kort sketsj, det krever ikke så mye tid, sier Rustad.