Hopp til innhold

- Kulturlivet strømlinjeformes

Kulturlivet mister makten over seg selv, mener kunstsosiolog Dag Solhjell. I stedet for får penger og byråkrater bestemme.

Kapteinen på skuta: Kulturminister Trond Giske

Har kulturminister Trond Giske fått for mye makt i norsk kulturliv?

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

De siste 20 årene har statens kontroll med pengebruken i kulturlivet blitt sterkere og sterkere. Kulturminister Trond Giske har tett kontakt med og kontroll over kunst- og kulturfeltet.

Mister tyngde

- Stillingen er som skapt for en maktglad politiker, sier kunstsosiolog Dag Solhjell tilknyttet Høgskolen i Telemark.

Han mener veksten i det han kaller det "kulturbyråkratiske styringsapparatet" har gjort at kulturlivet har mistet makt over seg selv.

- Jeg mener å ha registrert at kulturinstitusjonene i mindre grad opptrer samlet, dermed har de mindre tyngde, sier Solhjell.

Han synes også at de som representerer kulturinstitusjonene utad har lettere kunstfaglig tyngde enn tidligere, og at de styres av personer med liten erfaring fra kulturfeltet. Han trekker fram Norges viktigste kunstinstitusjon som eksempel.

- I styret ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design er den tunge kunstfagligheten ikke til stede. Andre har fortalt meg om tilsvarende mønstre på andre institusjoner, og at det på styrenivå er tilfellet, synes jeg er ganske åpenbart.

Makt til staten

Solhjell hevder det de siste 15-20 årene har skjedd en overføring av makt fra kulturfeltet til staten. Årsaken til det er at statens kontroll og styring med pengebruken i kulturlivet har blitt sterkere og sterkere for hvert år som går.

- Dermed har de fått mer og mer innflytelse over fordeling og prioritering. De kunstfaglige instansene har fått mindre innflytelse over den fremtidige utviklingen og strukturen i kulturlivet.

Dag Solhjell mener at norske kunstnere og kulturutøvere har mistet mye av sin påvirkningskraft i sak, og innynder seg hos politikerne isteden.

- Man kan si at kulturinstitusjoner og kulturarbeidere i stor grad løper etter penger, sier Solhjell som mener kulturlivet strømlinjeformes når kulturlivets prioriteringer styres utifra politiske interesser.

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.