Hopp til innhold

- Kulturlivet strømlinjeformes

Kulturlivet mister makten over seg selv, mener kunstsosiolog Dag Solhjell. I stedet for får penger og byråkrater bestemme.

Kapteinen på skuta: Kulturminister Trond Giske

Har kulturminister Trond Giske fått for mye makt i norsk kulturliv?

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

De siste 20 årene har statens kontroll med pengebruken i kulturlivet blitt sterkere og sterkere. Kulturminister Trond Giske har tett kontakt med og kontroll over kunst- og kulturfeltet.

Mister tyngde

- Stillingen er som skapt for en maktglad politiker, sier kunstsosiolog Dag Solhjell tilknyttet Høgskolen i Telemark.

Han mener veksten i det han kaller det "kulturbyråkratiske styringsapparatet" har gjort at kulturlivet har mistet makt over seg selv.

- Jeg mener å ha registrert at kulturinstitusjonene i mindre grad opptrer samlet, dermed har de mindre tyngde, sier Solhjell.

Han synes også at de som representerer kulturinstitusjonene utad har lettere kunstfaglig tyngde enn tidligere, og at de styres av personer med liten erfaring fra kulturfeltet. Han trekker fram Norges viktigste kunstinstitusjon som eksempel.

- I styret ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design er den tunge kunstfagligheten ikke til stede. Andre har fortalt meg om tilsvarende mønstre på andre institusjoner, og at det på styrenivå er tilfellet, synes jeg er ganske åpenbart.

Makt til staten

Solhjell hevder det de siste 15-20 årene har skjedd en overføring av makt fra kulturfeltet til staten. Årsaken til det er at statens kontroll og styring med pengebruken i kulturlivet har blitt sterkere og sterkere for hvert år som går.

- Dermed har de fått mer og mer innflytelse over fordeling og prioritering. De kunstfaglige instansene har fått mindre innflytelse over den fremtidige utviklingen og strukturen i kulturlivet.

Dag Solhjell mener at norske kunstnere og kulturutøvere har mistet mye av sin påvirkningskraft i sak, og innynder seg hos politikerne isteden.

- Man kan si at kulturinstitusjoner og kulturarbeidere i stor grad løper etter penger, sier Solhjell som mener kulturlivet strømlinjeformes når kulturlivets prioriteringer styres utifra politiske interesser.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober