Hopp til innhold

- Fritzl-saken er uvesentlig

- Det er et journalistisk paradoks at Fritzl-saken er så stor, sier norske mediekommentatorer.

Josef Fritzl
Foto: POLICE HO / AFP

Mediesirkuset er i full gang foran rettssaken mot Josef Fritzl som starter i dag. Flere hundre journalister er på plass i St. Pölten, der rettssaken
skal foregå. Norsk presse er også i Østerrike for å dekke saken.

- Dette er en sak som strengt talt ikke har noen som helst betydning. Den er absolutt fullstendig uvesentlig. Det er en ekstrem hendelse som knapt har noen samfunnsmessig betydning, sier sosiolog og medieviter Paul Bjerke.

Josef Fritzl er tiltalt for drap, voldtekt, incest og frihetsberøvelse. Det er satt av fem dager til saken, og det er ventet at den stort sett vil pågå bak lukkede dører.

NETT-TV: Direkte fra rettssaken

Les også: - Burde sperres inne i kjelleren

Les også: Finner ikke jury til Josef Fritzl

Ekstrem og sjelden

Mediene er på plass i Østerrike.

Et TV-team gjør seg klar til å dekke rettssaken mot Josef Fritzl.

Foto: DIETER NAGL / AFP

Bjerke mener mediene har kastet seg over Fritzl-saken fordi den er så ekstrem og sjelden.

- Medieinteressen for denne saken er et veldig godt eksempel på motsetningen mellom vesentlighet og sensasjon i journalistikken, sier han.

Aftenposten har skrevet rundt 100 artikler om Fritzl-saken siden den ble kjent i april i fjor. Utenrikssjef Aasmund Willersrud, mener derimot Fritzl-saken er vesentlig.

- Vi vurderer sakens kjerne ikke som sensasjonell, men som viktig og vesentlig fordi den er uhyrlig. Den angår vår tid. Vi ser jo også at Fritzl-saken er blitt referanseramme i samfunnsdebatten i hele Europa og til og med i litteraturen, sier Willersrud.

- En urfortelling

Kulturredaktør i Stavanger Aftenblad og tidligere PFU-leder, Svein Egil Omdal, mener Fritzl-saken ikke blir mer vesentlig på grunn av den store mediedekningen.

- Dette er sirkelargumentasjon. Når vi løfter opp en sak og gjør den stor og etterpå bruker begrunnelsen at saken er viktig fordi den er blitt stor - da er det jo vi som har skapt dette, sier han.

- Dette er en slags urfortelling om fangenskap, om grusomheter og om langvarig terror mot andre mennesker i din egen familie. Det appellerer til et eller annet mørk hos oss, dette er Stephen King i nyhetsspaltene, mener Omdal.

- Kriminalhistorisk enestående

Dagbladet og VG er de avisene som har dekket Fritzl-saken bredest. Begge har skrevet godt over 200 artikler om den østerrikske familietragedien så langt.

- Det er en enorm interesse for dennes saken. Det er en enestående sak i kriminalhistorien. Det er en grusom overgrepssak. Det var en av fjorårets aller største nyhetssaker, sier nyhetsredaktør i VG, Helje Solberg.

Aasmund Willersrud mener saken også er prinsipielt viktig.

- Det er viktig og ikke glemme denne saken. Vi har sett en del unge lesere som sier at denne saken er prinsipiell for voldtektsproblematikken. Det er også en del av dens vesentlighet.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters