Teamet som spilte inn «Max Manus», jobbet gjennomsnittlig nesten 100 timer overtid på fire uker, i følge tall fra Norsk Filmforbund. Det er fire ganger så mye som Arbeidsmiljøloven tillater.
Ekstrem overtid
Dette er ikke noen sjeldenhet i norsk filmbransje. Arbeidspresset er hardt, og dagene lange, viser en kartlegging Norsk Filmforbund har gjort. De har sett på overtidsbruk under produksjoner av spillefilmer de siste 8 årene. Leder Sverre Pedersen mener tendensen er klar.
- Vi ser en ekstrem bruk av overtid. En overtid som går ut over enhver dispensasjonsmulighet i Arbeidsmiljøloven.
Filmprodusentene prøver heller ikke å gjøre overtiden lovlig, mener Pedersen.
- Bortsett fra under barnefilmproduksjoner, søkes det heller ikke om dispensasjon fra Arbeidstilsynet for å bryte loven.
- Les også:
- Les også:
Orker ikke mer
Etter 16 år i filmbransjen, orker ikke scenograf Terje Bjørsvik mer. Han syns det er slitsomt, og føler seg for gammel. Nå satser han på omskolering.
- Norsk lov gjelder ikke i filmproduksjon. Er man i gang, så er det unntakstilstand.
Det nytter heller ikke å si fra om uholdbare arbeidsforhold, mener Bjørsvik. Han tror folk ikke tør å si fra, fordi de er redde for å miste jobben.
- Hvis man har sagt for hardt ifra om ting som ikke har gått etter planen, og kanskje til og blitt litt sint og frustrert, så blir man lagt i skuffen.
Kjenner seg ikke igjen
Produsent Sveinung Golimo sto bak «Max Manus». Han kjenner seg ikke igjen i Filmforbundets påstander.
- Vi har ikke fått noen eksempler fra «Max Manus»-produksjonen, verken fra enkeltmedarbeidere, tillitsvalgte, verneombud eller Filmforbundet.
Golimo, som i tillegg er styreleder i Produsentforeningen, er skeptisk til Filmforbundets fremstilling.
- Vi har dårlig erfaring med timelister satt opp av Filmforbundet tidligere, og deres etterrettelighet i forhold til dokumentasjon.
Han lover likevel å se på saken.
- Vi er absolutt interessert i å gjøre ting for at det skal bli bedre, hvis det påvises at det drives ulovlig.
Se også:
Se også:
Se også: