Hopp til innhold

- For hardt å jobbe med film

Filmbransjen driver arbeiderne sine for hardt. Overtidsbruken er ekstrem, mener Norsk Filmforbund.

Video nsps_upload_2010_2_17_16_27_57_2004.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Teamet som spilte inn «Max Manus», jobbet gjennomsnittlig nesten 100 timer overtid på fire uker, i følge tall fra Norsk Filmforbund. Det er fire ganger så mye som Arbeidsmiljøloven tillater.

Sverre Pedersen

Sverre Pedersen, leder i Norsk Filmforbund.

Foto: NRK

Ekstrem overtid

Dette er ikke noen sjeldenhet i norsk filmbransje. Arbeidspresset er hardt, og dagene lange, viser en kartlegging Norsk Filmforbund har gjort. De har sett på overtidsbruk under produksjoner av spillefilmer de siste 8 årene. Leder Sverre Pedersen mener tendensen er klar.

- Vi ser en ekstrem bruk av overtid. En overtid som går ut over enhver dispensasjonsmulighet i Arbeidsmiljøloven.

Filmprodusentene prøver heller ikke å gjøre overtiden lovlig, mener Pedersen.

- Bortsett fra under barnefilmproduksjoner, søkes det heller ikke om dispensasjon fra Arbeidstilsynet for å bryte loven.


Orker ikke mer

Terje Bjørsvik

Terje Bjørsvik gir seg som scenograf. Han orker ikke jobbe mer med filim.

Foto: NRK

Etter 16 år i filmbransjen, orker ikke scenograf Terje Bjørsvik mer. Han syns det er slitsomt, og føler seg for gammel. Nå satser han på omskolering.

- Norsk lov gjelder ikke i filmproduksjon. Er man i gang, så er det unntakstilstand.

Det nytter heller ikke å si fra om uholdbare arbeidsforhold, mener Bjørsvik. Han tror folk ikke tør å si fra, fordi de er redde for å miste jobben.

- Hvis man har sagt for hardt ifra om ting som ikke har gått etter planen, og kanskje til og blitt litt sint og frustrert, så blir man lagt i skuffen.

Sveinung Golimo

Sveinung Golimo er styreleder for Produsentforeningen. Han produserte dessuten filmen 'Max Manus'.

Foto: NRK

Kjenner seg ikke igjen

Produsent Sveinung Golimo sto bak «Max Manus». Han kjenner seg ikke igjen i Filmforbundets påstander.

- Vi har ikke fått noen eksempler fra «Max Manus»-produksjonen, verken fra enkeltmedarbeidere, tillitsvalgte, verneombud eller Filmforbundet.

Golimo, som i tillegg er styreleder i Produsentforeningen, er skeptisk til Filmforbundets fremstilling.

- Vi har dårlig erfaring med timelister satt opp av Filmforbundet tidligere, og deres etterrettelighet i forhold til dokumentasjon.

Han lover likevel å se på saken.

- Vi er absolutt interessert i å gjøre ting for at det skal bli bedre, hvis det påvises at det drives ulovlig.

Se også: Ingen ny "Taxi Driver" på von Trier

Se også: Vil boikotte Disney-film

Se også: Skarsgård på overraskelsesbesøk

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters