Hopp til innhold

Se hva ditt NRK-kontor leverte i 2015

Hva er et redaksjonelt regnskap og hvorfor lager vi det? Vi spør distriktsdirektøren.

Redaksjonelt regnskap fra Distriktsdivisjonen.

DETTE HAR VI GJORT: Les deg opp på hva ditt NRK-kontor har levert i året som gikk.

Foto: NRK

Grethe Gynnild-Johnsen NRK-LEDELSEN

Distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen.

Foto: Anne Liv Ekroll / Anne Liv Ekroll, NRK

Samtlige av NRKs distriktsredaksjoner leverer et redaksjonelt regnskap for 2015.

Regnskapet er en oversikt over og innsikt i hva kontorene har brukt sine redaksjonelle muskler på i fjor.

For publikum, politikere og enhver annen som er interessert i hva NRK foretar seg.

– OK. Men hvorfor gjør vi dette, distriktsdirektør, Grethe Gynnild-Johnsen?

– NRK skal, i likhet med øvrig norsk presse, gjennom sin journalistikk ivareta publikums behov for informasjon, skape debatt og samfunnskritikk. Vi ønsker at publikum skal få innsyn i det vi har gjort for å innfri oppdraget vårt.

– Det kan skape mer debatt og bidra til at vi skjerper oss i møtet med publikum. Vi er tross alt der for lisensbetalerne, som er våre eiere.

Kan du gi noen eksempler på ting du er spesielt fornøyd med at distriktskontorene har levert i 2015?

Sommerbåtens ferd gjennom landet er unik i verdenssammenheng og gjør både oss i NRK og folk i Norge stolte. Jeg er utrolig glad for at ideen om sakte-TV har slått så til de grader an her i landet.

– NRK valgte for første gang i fjor å ta kommune- og fylkestingsvalget ut i hele landet. I mange uker hadde vi på alle plattformer fokus på viktige lokale saker, et suverent eksempel på allmennkringkasterens oppdrag til beste for publikum. Vi gjennomførte blant annet over hundre lokale, regionale og nasjonale debatter, de aller fleste i samarbeid og samsending med andre mediehus.

– Det var et vellykket samarbeidsprosjekt som styrker mediemangfoldet og som vi skal følge opp.

– I den løpende journalistikken er det mye spennende som kan trekkes fram, men særlig saken de fleste husker som «softis med strø» var en viktig sak som avdekket hvordan First House presenterte en millionregning til skattebetalerne og som inneholdt både fine viner, cognac og softis med strø.

– Nå nylig så vi at et godt lite journalistiske arbeide i NRK Nordland om bruk av offentlige midler kan føre til at Troms fylkeskommune kanskje må betale tilbake millioner av kroner fordi tildelte veimidler kan være brukt feil.

– NRK viser sin store styrke i nasjonale sammenhenger når det for eksempel er uvær i dette langstrakte landet – da formidler vi levende landet rundt gjennom døgnene slik bare NRK kan gjøre det.

Refleksvideoen som ble laget i Møre og Romsdal og som viser hvor viktig refleks er for barn og voksne i den mørke årsstida, er en liten perle som viser at viktig allmenninnhold kan lages på en spennende måte med litt andre grep, og leve sitt eget liv på sosiale medier.

SoMe-video som viser barn i mørket med refleks. Mye tekst på bildene.

NRK Møre og Romsdal viser oss hvor vanskelig det er å få øye på barna om de ikke har på seg refleks.

Hva blir distriktskontorenes største og viktigste oppgave overfor publikum i 2016?

– Vi må skape kvalitetsinnhold fra hele landet, regionalt og nasjonalt. Med kvalitet mener jeg mer direkte tilstedeværelse med levende bilder gjennom hele dagen. Jeg mener også fordypende journalistisk innhold som setter spor etter seg i samfunnsdebatten.

– Og vi vil tilby programmer i verdensklasse fra hele landet, programmer som står distinkt fram i et mylder av tilbud til publikum.

– Kun gjennom å tilby kvalitet kan NRK opprettholde sin tillit hos publikum, sier distriktsdirektør, Grethe Gynnild-Johnsen.