Hopp til innhold
Anmeldelse

Trivdes i Picassos skygge

Utstillingen som markerer Carl Nesjars 100 år, er et glimt inn i et mangfoldig kunstnerskap.

Installasjonsfoto Kunstverket galleri.

Utstillingen viser arbeider på papir fra 1990-tallet og frem til 2014.

Foto: Trond Isaksen / Kunstverket Galleri
Kunst

Carl Nesjar 100 år

Et glimt inn i et mangfoldig kunstnerskap

Kunstverket galleri

6. februar til 1. mars 2020

I den opphetede debatten knyttet til Y-blokka i regjeringskvartalet, har det vært mye snakk om både arkitekten Erling Viksjø, og selvfølgelig verdenskunstneren Pablo Picasso. Men det er en tredje skikkelse som gjerne kunne vært nevnt litt oftere: Den norske multikunstneren Carl Nesjar.

Nesjar var mannen som med vernebriller og sandblåserutstyr risset Picassos tegninger inn i naturbetongen i Viksjøs mektige bygninger. Her utviklet han, i samarbeid med arkitekten, en flunkende nye bildeteknikk.

Carl Nesjar og Pablo Picasso

Nesjar og Picasso samarbeid om regjeringskvartalet ble begynnelsen på et 17-årig kompaniskap.

Foto: TROND ISAKSEN / Kunstverket Galleri

I år ville Carl Nesjar, som døde i 2015, ha fylt 100 år hvis han hadde levd. I forbindelse med jubileet viser Kunstverket galleri i Oslo en utstilling med hans senere arbeider på papir fra 1990-tallet frem til 2014, samt en liten fotografisk hyllest til jubilanten signert hans nære venn Morten Krogvold.

Inspirert av naturen

Carl Nesjar regnes som en svært viktig kunstner i norsk sammenheng. Han vokste opp ved havet i Larvik, og det er åpenbart at dette landskapet fra hans barndom har festet seg i ham som en livsvarig kunstnerisk inspirasjonskilde. Enten han jobbet med pensel, koldnål, kamera, hammer og meisel eller sandblåseutstyr, var naturen hele tiden den viktigste klangbunnen i det han skapte.

Nesjar skrev: «Over alt rundt oss så vi svabergene som isbreen hadde slipt og polert til abstrakte, skulpturelle former ...»

Hans kunst reflekterer denne dype fascinasjonen for naturens egen formgivende evne:

Blå svaberg, 2002 av Carl Nesjar

I de klare fargekomposisjonene kan vi formelig kjenne duften av tang og saltvann, og høre bølgeskvulp mot svaberget.

Grafikk: Carl Nesjar

Inspirert av fossefallenes endring gjennom året, skapte han sine helårsfontener der sommerlige springvann ble forvandlet til praktfulle isskulpturer om vinteren.

I hans svart-hvitt fotografiene ser vi hvordan furene i en bergvegg, eller de dype rynkene i en gammel kvinnes ansikt, blir til abstrakte mønstre.

Men ingen steder fornemmer vi denne dype naturkjærligheten tydeligere enn i hans abstrakte, grafiske arbeider. I de klare fargekomposisjonene kan vi formelig kjenne duften av tang og saltvann, og høre brenningene mot stranden. I ett bilde ser vi en skimrende guloransje linje mot en klarblå bakgrunn som en strime av lys, eller som reflekser i vann.

Krogvolds hyllest

I inngangspartiet til utstillingen henger Morten Krogvold flunkende nye fotografier av den rivingstruede Y-blokka. Morten Krogvold er en ruvende skikkelse på den norske fotokunstscenen, en mørkerommets magiker. Han kan forvandle ethvert trivielt motiv til et kunstverk.

Morten Krogvolds "portrettfotografi" av Y-blokka

Morten Krogvold: «Fiskerne» (2020) Med sitt nye «portrett» av Y-blokka, viser Krogvold kunstens evne til å lyse opp, til å løfte oss utover hverdagen.

Foto: Trond Isaksen / Kunstverket Galleri

Men denne gangen er det ikke noe trivielt ved det han avbilder, det er tvert imot noe nærmest skjebnesvangert i hans misjon: I fotografiet av Y-blokkas fasade ser vi Picassos og Nesjars bilde «Fiskerne» med sin naivistiske formstyrke, tegne seg som et skinnende rektangel mot byens fuktige mørke, der dystre kontorbygg og kirkespir står mot en grå, kald vinterhimmel. Slik viser Krogvold kunstens evne til å lyse opp, til å løfte oss utover hverdagen. Dette minner om de gamle franske 1800-tallsfotografene som foreviget Paris før hausmaniseringen, der de gjennom fotografiet tok vare på en virkelighet som var i ferd med å forsvinne.

Selv om Nesjar er en anerkjent kunstner både her hjemme og internasjonalt, har han havnet i Picassos veldige slagskygge. Ulikt kunstnere flest hadde han ikke et så sterkt markeringsbehov. Han synes det var en ære å få jobbe der.

Utstillingen på Kunstverket galleri gir oss selvfølgelig bare glimt inn i dette usedvanlige rike kunstnerskapet. Kombinasjonen av Nesjars sanselige og vakre grafiske arbeider og Morten Krogvolds lille fotografiske feiring av den store jubilanten, gjør utstillingen verdt et besøk.

Anbefalt videre lesing: