Hopp til innhold

En lojal biografi

Biografens manglende evne eller vilje til å diskutere de problematiske sidene ved Ola Raknes terapimetoder skjemmer en ellers spennende biografi, mener vår anmelder.

Jan Olav Gatland

Jan Olav Gatland har skrevet biografien om Ola Raknes.

Foto: Samlaget

Først okker jeg meg over den konvensjonelle oppbygningen av Jan Olav Gatlands biografi om Ola Raknes. Han ble født på Osterøy, han hadde besteforeldre, han studerte filologi, skrev ordbøker og deltok i den hete språkdebatten i samtiden.

Alt dette er vel og bra, men fordelen med litteratur jamført med livet, er nå en gang at hendelsene ikke må komme i kronologisk rekkefølge.

Mye mot slutten

Ord og Orgasme

Ord og orgasme - ein biografi om Ola Raknes Samlaget, 2010

Foto: Samlaget

All den kontroversielle terapien med vaginal- og brystmassasjen, orogonskapet, det selebre besøket av Sean Connery i 1972, og cloudbustingen til kollegaen og mentoren Wilhelm Reich kommer først mot slutten av boken.

Når det først kommer virker det som om biografen har bestemt seg for at Raknes terapimetoder var helt uproblematiske for pasientene, og baserer dette på samtaler med tidligere pasienter som bekrefter dette inntrykket. Dermed får vi heller ikke en helt balansert fremstilling.

De gjentatte beskyldningene fra ikke minst legehold om at Raknes var en kvakksalver mister kraft og interesse når biografen så til de grader har tatt stilling for sitt objekt.

God veiviser

Dermed mister også boken noe av sin troverdighet, og det er synd, for Gatland er en god guide inn i Raknes sin tankeverden. En biografi vil alltid måtte velge mellom liv og verk.

Bibliotekaren Gatland velger seg verket. Mennesket Ola Raknes holder biografen på en armlengdes avstand. Men også selvbildet til Raknes, slik det kommer fram i bøkene han skrev og intervjuene han gav hadde hatt godt av litt mer distanse - et litt tydeligere kritisk perspektiv.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters