Hopp til innhold

Krim til besvær

Svensk krim går så det suser – både i Sverige og i Europa. Nå mener franske forlagsfolk at krim-fokuseringen går på beskostning av skjønnlitteraturen generelt.

Håkan Nesser, Liza Marklund, Stieg Larsson og Henning Mankell

Krimforfatterne Håkan Nesser, Liza Marklund, Stieg Larsson og Henning Mankell er blant de svenske storselgerne.

Foto: Piratforlaget, Aschehoug, Gyldendal, Scanpix

– Den voldsomme fokuseringen på bestselger-krim i Sverige hemmer kreativiteten i og veksten av svensk skjønnlitteratur generelt. Både i Danmark og Norge skjer det mye mer spennende innen den nye litteraturen enn det gjør i Sverige.

Det sier Alain Gnaedig, fransk oversetter og litterær konsulent. Han har i 20 år oversatt skjønnlitteratur fra engelsk, svensk, dansk og norsk.

Lyd: Her kan du høre Bok i P2

En nordisk vind

Nordiske bøker er i vinden for tiden. Norden skal være æresland under den franske bokmessen «Salon du Livre» i Paris neste år, mens Island helt alene skal få samme ære i Frankfurt. Utenlandske forlag kjøper stadig mer nordisk skjønnlitteratur, og mest av alt er det krim som selger. Sverige har vært masse-eksportøren par ekcellence. Nå i det siste Stieg Larsson, men tidligere har både Håkan Nesser, Henning Mankell, Åsa Larsson og Liza Marklund preget utenlandske bestselgerlister. Nå mener altså franske forståsegpåere at det er fare på ferde.

– Jeg synes et er trist at unge, svenske forfattere forsømmer sin litterære åre og kaster seg på krimbølgen, sier Alain Gnaedig. Han mener all oppmerksomheten svensk krim får, og ikke minst alle pengene den fører med seg, får svenske forfattere til å surfe på en popularitetsbølge.

På bekostning av annen litteratur

– Flere dyktige forfattere satser nå vel så mye på krim som på mer klassisk skjønnlitteratur, sier Gnaedig, som trekker frem navn som Theodor Kallifatides og ikke minst ekteparet Ahndoril, som under psevdonymet Lars Kepler har hatt kjempesukses både i Sverige og i Europa forøvrig med krimromanen «Hypnotisøren».

Gnaedig får støtte fra Jean Mattern, forlegger hos ærverdige Gallimard, som sier at det bare er å gå inn i en svensk bokhandel, så ser man hva både bokhandlere og forlag satser på.

– Det er jo et valg man tar. Jeg har full respekt for at folk vil tjene penger, men jeg synes det er sørgelig om ensidig fokusering på krim skal hindre fremveksten av annen skjønnlitteratur, som kanskje hadde vært vel så interessant, litterært sett, sier Alain Gnaedig.

– Det vil gå over

Svante Weyler har tidligere vært forlegger og forlagssjef på det svenske storforlaget Nordstedts, mens han i dag driver sitt eget forlag, Weyler forlag. Han forstår hva franskmennene mener.

– Det ligger noe i det franskemennene sier, og spesielt når de aller største forlagene, Norstedts og Bonnier, på hver eneste messe bare løfter frem sine kriminalforfattere fremfor andre forfattere, det kan prege bildet av svensk litteratur i utlandet. Men den svenske litteraturen er rikere. Akkurat nå er det en blomstringstid for svensk krim, men det vil gå over, sier Weyler til Bok i P2.

Ulla Strängberg, journalist i programmet Biblioteket på Sveriges Radio, er ikke helt enig med Weyler.

– Jeg tror at de store forlagene vil jage enda mer etter storselgerne. Denne utviklingen vil bli enda mer tydelig i fremtiden, tror jeg, sier Strängberg til Bok i P2.

Lyd: Hør hele samtalen fra Bok i P2 her

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters