Hopp til innhold

Popartist Mieko Kawakami ble popforfatter

Japanske Mieko Kawakami var popartist før hun slo gjennom som forfatter med den prisbelønte «Pupper og egg». Nå er boken kommet på norsk.

Mieko Kawakami

Mieko Kawakami rakk å slippe ut tre plater før hun debuterte som forfatter.

Foto: Mieko.jp/NRK

– Til og med folk som ikke leser mye fikk høre om meg. Jeg fikk plutselig mange nye lesere veldig fort, sier Kawakami til NRK.no og tolk Magne Tørring via Skype.

Hun snakker om den prestisjetunge japanske debutantprisen Akutagawa, som hun fikk for Pupper og egg (eller Chichi to Ran, som den heter på japansk) i 2008.

Provoserte guvernøren i Tokyo

At Kawakami ble prisvinner det året falt ikke i smak hos alle. Guvernøren i Tokyo, Shintaro Ishihara, som selv fikk Akutagawa-prisen på 1950-tallet, var ikke fornøyd med valget. Han skal ha karakterisert boken som egosentrisk, navlebeskuende og springende.

Kawakami ler når NRK.no spør hva hun synes om kritikken.

– Han er jo en gammel mann. Når man leser romanen er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor det ikke er hans greie, sier hun spøkefullt.

Hovedperson i Pupper og egg er Natsu, som bor alene i et av Tokyos mer nedslitte strøk. Hun får besøk av storesøsteren Makiko, som har blitt besatt av tanken på å for­større brystene, og hennes datter Midoriko, som har sluttet å snakke og bare kommuniserer med omverdenen ved hjelp av en notisbok.

Kvinners forhold til kroppen er sentralt i boken, og forfatteren berører temaer som morskap, aldring, selvbilde og menstruasjon.

Før hadde jeg alltid vært plaget av ulmende smerter og en tung følelse i hoftene like i forkant, men nå kunne mensen komme uten forvarsel, når som helst i syklusen, og jeg glante åndsfraværende på blodflekken i trusa mens jeg tisset, en usedvanlig lang vannlating, kunne jeg fastslå selv med søvntungt hode, og mens jeg lyttet til sildringen i skåla, konstaterte jeg at formen på den rødsvarte flekken ikke var helt ulik det japanske kartet, der hadde du Osaka, og der var Aomori, hvor jeg aldri hadde vært, og så utrolig stress at jeg måtte skitne til trusa, stress å måtte sette i gang en ny klesvask, stress å måtte gå ut på badet og legge trusa i bløt, jeg trakk den ned og hektet den av føttene, og plutselig lurte jeg på om det var sant at det slutter å lukte av deg når du går på antibiotika, løftet opp trusa og snuste etter.

Mieko Kawakami / Pupper og egg

– Mye som er mystisk for meg

Pupper og Egg
Foto: Bokvennen Forlag

Kawakami er ikke den eneste japanske forfatteren som byr på åpne og nære skildringer av kvinner.

Poeten Hiromi Itō har også skrevet, blant andre ting, om menstruasjon og fødsel. Et utvalg av hennes dikt kommer etter planen ut på norsk i høst.

– Hiromi er på mange måter en pioner i å skrive om kvinnekroppen og ting som alle kvinner opplever. Jeg skriver om det fordi det er mye som føles mystisk for meg, som jeg har hatt det vanskelig for å forstå, sier Kawakami.

Selv om kvinnelige forfattere som Kawakami, Ito og Banana Yoshimoto har fått internasjonal anerkjennelse de siste årene, mener forfatteren at de ikke blir mottatt av japanske kritikere på lik linje med sine mannlige kollegaer.

– Andre kvinner har skrevet om kvinner og kvinnelighet i Japan før. Det er ikke noe kontroversielt, men jeg mener fortsatt at vi ikke blir omtalt av kritikere på samme måte som mannlige forfattere.

– Litteratur og litteraturkritikk har tradisjonelt vært mennenes domene. Som kvinnelig forfatter føler jeg meg noen ganger som en «inntrenger». Men ellers synes jeg ikke at det er noe særlig vanskelig å være kvinnelig forfatter her.

Det har liksom ikke noe som helst med saken å gjøre at du tilfeldigvis er født som kvinne? I så fall har jeg en liten melding til deg, sånn fra en kvinne til en annen, og det er at en kvinne er bare en kvinne er bare en kvinne, verken mer eller mindre, og du kan ta de forbanna spørsmålstegna dine og sette dem ved all den dritten du nettopp preika, for du står der og tror du er så jævlig intellektuell, men egentlig er du bare latterlig, og alt du sier er latterlig, og hele greia er så latterlig at jeg skulle ha ledd deg langt oppetter den latterlige ræva di om ikke du hadde vært så patetisk, di jævla megge, sa puppejenta (...)

Mieko Kawakami / Pupper og egg

Skriver med musikalitet

Kawakami ble født i Osaka i 1976, men dro til Tokyo i begynnelsen av 2000-tallet for å prøve lykken som musiker.

Hun fikk etter hvert platekontrakt og etablerte seg som popartist.

I etterordet til den norske utgaven av Pupper og egg skriver oversetter Magne Tørring at Kawakami tok med seg impulser fra musikkverdenen inn i forfatterskapet. Han trekker frem hennes «karakteristiske språkføring, preget av en muntlig tone og synkopert musikalitet».

Hun tror ikke at musikkarrieren hadde noe å si for hvordan hun ble mottatt som forfatter.

– Jeg hadde kontrakt med et stort plateselskap, men jeg var ikke så berømt. Det var heller slik at folk leste bøkene mine først og ble interessert i musikken. Jeg tror jeg ble lest uten fordommer.

Skrev ferdig diktsamling fra fødestua

Mieko Kawakami

Forfatter Mieko Kawakami.

Foto: Pressebilde/Mieko.jp

Kawakami ble mor for første gang i fjor. Når hun kom ut av sykehuset, var det ikke bare med et nytt barn, men også med nye dikt, som nå har kommet ut på japansk.

– Jeg hadde deadline på en diktsamling som jeg ikke hadde rukket å få ferdig før jeg måtte på sykehuset for å føde. Etter at vannet hadde gått, lå jeg og skrev på iPhonen min. Jeg skulle ønske at jeg kunne ha født barnet mitt mer i ro og mak, men det lot seg dessverre ikke gjøre, sier forfatteren og ler.

I tiden etter fødselen har det ikke vært lett å være forfatter, forteller Kawakami.

– Jeg må ha tid til meg selv for å kunne skrive, og med et lite barn i huset er det vanskelig å få til det.

Hun sier at det fortsatt finnes mange forventninger knyttet til å det å være kvinne i Japan, og at Pupper og egg var hennes lille «protest» mot det.

– Man har tradisjonelt tenkt at kvinner må være slik eller slik, eller hatt forestillinger om hvordan vi bør oppføre oss i forskjellige situasjoner. Jeg er veldig tilhenger av å kunne frigjøre seg fra slike krav. Sånt sett kan man si at boken også var en form for protest fra min side, forklarer Kawakami.

Det er dermed ikke overraskende at hennes favorittscene fra boken handler om befrielse.

Jeg fikk jo fem tusen i går også, sa Midoriko, og jeg sa jada, men du kan jo ta den som en slags lykkeamulett. Så kan du selv velge om du vil bruke den eller spare den, og forresten, vi fikk jo ikke sendt opp fyrverkeriet du kjøpte, men jeg skal passe godt på det, så kan vi sende det opp neste sommer, eller ja, vi trenger ikke vente så lenge heller, vi kan jo ta det til vinteren eller våren eller når vi møtes neste gang, sa jeg og smilte. Midoriko smilte tilbake, da vil jeg at vi skal gjøre det om vinteren, når det er kaldt ute, sa hun. Vi ventet til det var ti minutter igjen, og de gikk gjennom billettporten og forsvant i retning plattformen. Gang på gang snudde Midoriko seg mot meg og vinket, helt til hodet hennes forsvant i mengden, bare for å dukke opp igjen i neste øyeblikk, og jeg ble stående og vinke til jeg var sikker på at jeg ikke kunne se henne lenger.

Mieko Kawakami / Pupper og egg

– I Japan er det slik at fyrverkeri kun skytes opp om sommeren, men de bestemmer at det er noe de kan gjøre når de selv vil. Så jeg er veldig glad i denne scenen. Den sier noe om potensialet for frigjøring og for å kunne forandre seg, forklarer forfatteren.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters