Hopp til innhold

Vil ikke sponse Hamsunåret

Hamsunåret er i gang, men de private sponsorene uteblir.

Knut Hamsun feires i år 2009
Foto: NTB arkivfoto / Scanpix

Mens Ibsenåret kunne markere forfatteren for 70 millioner kroner, må Hamsunåret klare seg med 7 millioner. I tillegg til den mye omtalte finanskrisen, er det særlig forfatterens nazisympatier som skremmer sponsorene.

Nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein leder Hamsunåret 2009

Vigdis Moe Skarstein

Foto: Poppe, Erik / SCANPIX

- Han har jo en stor posisjon som forfatter, men samtidig så er han også omdiskutert på grunn av sine politiske holdninger, sier Vigdis Moe Skarstein, leder for Hamsunåret.

Om hundre år vil alt være glemt, skrev Knut Hamsun selv i ”På gjengrodde stier”. Men 150 år etter hans fødsel er han fortsatt kontroversiell, også når arrangørene av Hamsunmarkeringen frir til næringslivet for å spe på budsjettet.

Mens halvparten av budsjettet for Ibsenåret var sponsede midler, har Hamsunåret så langt 7 millioner kroner i statlige midler. En hovedsponsor uteblir. Leder Moe Skarstein sier til NRK at de vet at det ikke er så enkelt.

- Ikke lurt å sponse Hamsun

Rektor ved Norges Markedshøyskole, Trond Blindheim, er ikke overrasket over at bedrifter vegrer seg for å sette sin logo på arrangementet. Han trekker fram at filmen om Max Manus og bøker om ”gutta på skauen” er svært populære om dagen.

- Oppi dette kommer Hamsun i spann med Quisling og Rinnan, og vi må huske på at de var de mest forhatte personene etter krigen. Hamsun skrev selv at alt skulle være glemt, men det er det jo ikke. Dette blusser stadig opp igjen, påpeker Blindheim til NRK.

Han mener det ville være oppsiktsvekkende hvis noen gikk ut og sponset slike arrangement, også med tanke på omdømme og debatten som følger i kjølvannet av en sånn type ting.

- Hamsun er et veldig omdiskutert navn og en kontroversiell fyr. Det vil helt sikkert komme en debatt om noen sponser arrangementet, sier Blindheim som at det er lurt av bedriftene å unngå å sponse Hamsunåret.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters