Mens Ibsenåret kunne markere forfatteren for 70 millioner kroner, må Hamsunåret klare seg med 7 millioner. I tillegg til den mye omtalte finanskrisen, er det særlig forfatterens nazisympatier som skremmer sponsorene.
- Han har jo en stor posisjon som forfatter, men samtidig så er han også omdiskutert på grunn av sine politiske holdninger, sier Vigdis Moe Skarstein, leder for Hamsunåret.
Om hundre år vil alt være glemt, skrev Knut Hamsun selv i ”På gjengrodde stier”. Men 150 år etter hans fødsel er han fortsatt kontroversiell, også når arrangørene av Hamsunmarkeringen frir til næringslivet for å spe på budsjettet.
Mens halvparten av budsjettet for Ibsenåret var sponsede midler, har Hamsunåret så langt 7 millioner kroner i statlige midler. En hovedsponsor uteblir. Leder Moe Skarstein sier til NRK at de vet at det ikke er så enkelt.
- Ikke lurt å sponse Hamsun
Rektor ved Norges Markedshøyskole, Trond Blindheim, er ikke overrasket over at bedrifter vegrer seg for å sette sin logo på arrangementet. Han trekker fram at filmen om Max Manus og bøker om ”gutta på skauen” er svært populære om dagen.
- Oppi dette kommer Hamsun i spann med Quisling og Rinnan, og vi må huske på at de var de mest forhatte personene etter krigen. Hamsun skrev selv at alt skulle være glemt, men det er det jo ikke. Dette blusser stadig opp igjen, påpeker Blindheim til NRK.
Han mener det ville være oppsiktsvekkende hvis noen gikk ut og sponset slike arrangement, også med tanke på omdømme og debatten som følger i kjølvannet av en sånn type ting.
- Hamsun er et veldig omdiskutert navn og en kontroversiell fyr. Det vil helt sikkert komme en debatt om noen sponser arrangementet, sier Blindheim som at det er lurt av bedriftene å unngå å sponse Hamsunåret.