Hopp til innhold

Besøksrekord for "Max Manus"

"Max Manus" kan bli tidenes mest sette norske film.

Aksel Hennie i "Max Manus".
Foto: Foto/Copyright: Erik Aavatsmark / Filmkameratene AS

Den mye omtalte filmen trakk 140.500 personer på kino i helga. Det er den beste åpningen en norsk film noensinne har hatt.

Se bilder og videoer fra premieren: Kongen rørt til tårer

Les også: Anmelderne fornøyde med Max

Les også: - Max Manus hadde mange svakheter

- Overveldet

Filmprodusent Sveinung Golimo er overrasket over de gode besøkstallene.

- Vi har satt opp denne filmen midt i den verste julestria og den har et voksent publikum, så vi hadde ikke trodd på besøksrekord. Men når vi nå ser resultatet, så er vi helt overveldet, sier produsent Sveinung Golimo til NRK.

"Fritt Vilt 2" hadde inntil denne helga den tidligere besøksrekorden, "Max Manus" slo denne med 40.000 besøkende.

Filmen bygger på den virkelige historien om motstandsmannen Max Manus, soldat i Kompani Linge og en av storsabotørene i Norge under andre verdenskrig. Filmen om Max Manus hadde ordinær premiere 19. desember.

Hvert femte kinobesøk på norsk film

Kinobesøket på norske filmer i 2008 kan muligens klare å slå rekordåret 2003. Og alt er opp til Max Manus. Hvis Max Manus trekker 200.000 nordmenn til kinosalene før nyttår, noe som er høyst sannsynlig i og med at romjula er synonymt med kinobesøk for mange, vil 2008 bli det beste norske filmåret på 30 år.

Per 15. desember i år har hvert femte kinobesøk, 20 prosent, gått til en norsk film. Ved utgangen av 2007 knep kinobesøket på norske filmer en andel på 16.4 prosent av totalen, skriver Stavanger Aftenblad.

Mest sett

Årets 22 norske filmer har trukket flere kinogjengere enn de som
valgte norsk film i 2007 hele 31,5 prosent høyere per 15. desember. Totalt har det til nå vært 2.240.000 besøkende på norske filmer i år. Det ligger 137.000 under rekordåret i 2003.

De tre mest sette norske filmene i 2008 er "Kautokeino-opprøret"
(343.300), "Lange flate ballær II" (293.000) og "Fritt Vilt II"
(267.250), mens de tre minst sette er "Bak fasaden" (1.580),
"Prøvetid" (1.200) og "Sommerhuset".

Kulturstrøm

  • Israel skjerper reiserådet til Malmö

    Israelske myndigheter har skjerpet reiserådet til Malmö i forbindelse med Eurovision.

    Det skriver Israel National News.

    Reiserådet er oppgradert fra 2 til 3. Det tidligere nivået innebærer at det eksisterer en «mulig trussel», mens det nye nivået innebærer en moderat trussel. Det betyr også at israelere som har planlagt å reise til Malmö, bør revurdere om turen er nødvendig.

    Det forhøyede nivået gjelder i perioden når Eurovision arrangeres i byen.

    (NTB)

  • Ingen palestinske flagg under Eurovision

    Publikum får ikke lov til å ta med palestinske flagg eller skilt med politiske budskap.

    Kun mindre flagg tilhørende deltakende land tillates, samt Pride-flagget.

    – Disse reglene er som året før. Det er ingen forandring, sier den svenske EBU-sjefen Martin Österdahl.

    Det ventes mange demonstrasjoner mot Israels deltakelse i Eurovision Song Contest (ESC) på grunn av landets krigføring i Gaza.

    Sikkerhetsoppbudet rundt arrangementet 7.–11. mai er svært omfattende.

    Vekterne som skal slippe inn publikum, har fått instrukser om å stanse folk med palestinske flagg samt skilter med politiske budskap.

    -
    Foto: AFP
  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.