Hopp til innhold

Frosken koster flesk

Nasjonalmuseet bruker 6,5 millioner på leie av museumsbygg som står tomt.

Paviljongen på Tullinløkka
Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Nasjonalmuseet i Oslo bruker ikke lenger den nye museumshallen som ble bygget til det store utstillingsprosjektet Kyss Frosken.

14 måneder uten aktivitet koster museet seks og en halv millioner kroner i leieutgifter - til ingen ting.

- Skandale

- Nå må det skje noe, mener leder i kulturkomiteen i Oslo, Knut Even Lindsjørn, som ikke er nådig i sin dom over området.

Knut Even Lindsjørn

- Ligner en skandale, mener Knut Even Lindsjørn.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

- Dette begynner å ligne på en skandale, området fremstår i dag som en sliten bakgård. Enten må området forskjønnes og opparbeides og restene av Frosken fylles med et innhold som trekker mange mennesker, eller så må installasjonen rives, sier Lindsjørn.

Det er Statsbygg som eier det provisoriske museumsbygget som står igjen etter Frosken. Statsbygg opplyser til NRK at de krever fem og en halv millioner i årlig leie fra Nasjonalmuseet.

- Oppsiktsvekkende summer

- Det er helt nytt for meg, sier Knut Even Lindsjørn.

- Det er oppsiktsvekkende at de betaler så mye for å leie den kunstinstallasjonen. Det er beklagelig at de ikke bruker den, at de kaster fem og en halv million ut av vinduet, som kunne vært brukt på andre gode formål. Jeg vil i det minste forvente at eieren av området benytter seg av leieinntekten til å forskjønne det, sier leder i Kulturkomiteen.

Ideen var at det igjen skulle myldre av liv på Tullinløkka etter at den omstridte parkeringsplassen der ble avviklet. Men i dag ligger plassen død.

- Det var en installasjon som ble reist i forbindelse med Kyss frosken, og til det formålet fungerte den utmerket, sier Frode Haverkamp som er konstituert leder for utstillingsavdelingen ved Nasjonalmuseet.

Motvillig ledelse

Seniorkurator ved Nasjonalmuseet, Frode Haverkamp

Frode Haverkamp ved Nasjonalmuseet.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

I februar/mars fikk han i oppdrag av Nasjonalmuseets ledelse å skape et innhold i bygget, og han håper det kommer noe i oktober. Da har i så fall bygget stått tomt i 14 måneder og kostet 6,5 millioner i leie. Haverkamp bekrefter at det ikke har skjedd noe siden august.

- Den har ikke vært brukt til publikumsformål.

- Hvorfor ikke?

- Det har vært ønske om å ikke ha den aktiviteten på Tullinløkka som den forrige ledelsen gikk inn for. Men nå er det fattet en beslutning om at vi igjen skal i gang med publikumsrettete tiltak og utstillinger.

Nasjonalmuseet har vært ridd av store indre stridigheter etter at Allis Helleland tiltrådte som ny direktør i fjor vinter. For tiden er de opptatt med en større arbeidsmiljøundersøkelse som ledd i en kriseplan.

Også utstillingsvirksomheten har måttet lide. Helleland skal heller ikke ha likt det provisoriske bygget.

Saken fortsetter under bildet.

Frosken og paviljongen på Tullinløkka

Frosken og paviljongen på Tullinløkka.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Vil heller ha parkeringsplass

Statsbygg opplyser til NRK at leieavtalen på fem og en halv million kroner året løper til 2015.

Denne avtalen skal være vanskelig å komme seg ut av, og burde aldri vært inngått, mener professor i kunsthistorie, Øivind Storm Bjerke. Han mener selve bygget er uegnet til å fungere som kunsthall.

- Det egner seg kanskje som møbelforretning, bokhall eller eventuelt for samtidskunst, sier Storm Bjerke.

- Ideen var jo å skape liv og røre rundt Tullinløkka, tror du det kan bli liv og røre igjen?

- Nei. Den eneste måten å få til det er å få et nytt bygg, eller få tilbake den gamle parkeringsplassen, så blir det i hvert fall litt liv og røre der.

- Hva skal til for at du besøker Tullinløkka?

- Hvis det blir en parkeringsplass kan jeg komme dit med bilen min, sier professoren til NRK.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters