Det neste halve året blir viktig i kampen for å få grønt lys i NTP, og mandag var det konferanse med stortingsrepresentantene fra Møre og Romsdal.
Både styreleder i Møreaksen, Erik Berg, og styreleder i Hafast, Gunvor Ulstein, er optimister etter møtet med politikerne.
Møreaksen vil gjøre det mulig å krysse Romsdalsfjorden uten ferje mens Hafast inneberer brokryssing mellom Hareid og Sula.
– Jeg tror ikke at jeg i min tid som konsernsjef i Ulstein-gruppen har hørt Mørebenken så samstemt, at Møreaksen og Hafast utfyller hverandre, at det er viktig for Møre og Romsdal å få begge på plass, og at det er viktig at dette skjer i de første fem årene av den neste NTP-perioden, sier Gunvor Ulstein.
– Ja, det var veldig oppløftende å høre svarene fra Mørebenken, sier Erik Berg.
Fergefri E39
Våren 2013 ga Stoltenberg-regjeringen klarsignal til en fergefri E39 på Vestlandet med åtte store fjordkryssingsprosjekt. Løftet som ble gitt, var at dette skulle gjennomføres i løpet av 20 år.
Solberg-regjeringen som tok over etter stortingsvalget i 2013, har videreført arbeidet med en fergefri E39 på Vestlandet. Fjordkryssingsprosjektene i Møre og Romsdal har fått planleggingsmidler, men ikke klarsignal til start. I inneværende NTP-periode er det bare Rogfast i Rogaland som har fått det.
Under konferansen mandag ble stortingsrepresentantene fra Møre og Romsdal utfordret på hvordan de ville jobbe for å få Møreaksen og Hafast inn i NTP.
– Veldig gode sjanser
– Jeg tror begge bør ha veldig gode sjanser fordi dette er prosjekter som gir høy samfunnsøkonomisk nytte. De vil være relativt raskt nedbetalt. Vi vil få teknologiske løsninger som vi kan eksportere til andre. Samtidig vil dette skape arbeidsplasser. Så jeg har stor tro på at vi kan få inn disse to prosjektene i den nasjonale transportplanen, sier parlamentarisk leder i Frp, Harald Nesvik.
– Det blir avgjørende nå at vi klarer å skape flertall, og det blir avgjørende at vi på en god måte klarer å vise at dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier Harald Nesvik.
Halsafjordsambandet
Også forkjemperne for Halsafjordsambandet der ferga mellom Halsa og Kanestraum skal erstattes med bro, var til stede på Mørebenk-konferansen. Halsafjordsambandet blir ikke forespeilet et like raskt klarsignal som Møreaksen og Hafast. Men styrelederen er likevel optimist.
– Ja, jeg er egentlig det. Halsafjordprosjektet har et spesielt fortrinn, og det er at prosjektet vil kunne skape muligheter for andre fjordkryssingsprosjekter på Vestlandet, sier styreleder Ola Rognskog.
– Hva gjør dere for å komme i posisjon?
– Vi er avhengig av å holde god fremdrift i planlegging og teknologiutvikling, og det tror jeg vi skal få til, sier Rognskog.