At koffertene blir kastet rundt når de skal fraktes fra flyet til rullebåndet er en kjent sak. Av og til hender det at bagasjen får større eller mindre skader etter en flyreise.
- Mistet boardingkortet?
Erstatning
Mange irriterer seg grønn over flyselskapene som ikke tar skikkelig vare på bagasjen, men ikke alle vet at de har krav på å få bagasjen reparert dersom flyselskapet har forårsaket skaden.
- Skadet bagasje er underlagt luftfartslovens bestemmelser. Du er sikret å få dekket skader opp til 10.000 kroner. Dette kommer klart frem i
forteller Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH).- Les også:
Kontakt flyselskapet før du forlater flyplassen
- Er kofferten påført uventet skade, erstatter flyselskapet dette så lenge vi har påført skaden. Passasjerene må gå til ankomstservice for å fylle ut en elektronisk rapport, og deretter ta med rapporten og den skadede bagasjen til en leverandør av reiseeffekter som vi har avtale med, forteller Knut Morten Johansen, Informasjonssjef i SAS.
Butikken vil da avgjøre om bagasjen kan repareres, eller om man får en ny vare.
Slik er også prosedyren hos Norwegian.
- Om passasjeren finner skader på innsjekket bagasje skal de omgående ta kontakt med vår representant i ankomsthallen. Der må de vise frem reisedokumentene sine i tillegg til den skadede bagasjen, forklarer Åsa Larsson, presse- og informasjonsansvarlig i Norwegian Sverige.
- Det er viktig at man sjekker om bagasjen er i orden når man har hentet den fra rullebåndet. Kommer du tilbake til flyplassen med ødelagt bagasje dagen etter er det i utgangspunktet ikke godt nok, sier Forsdahl fra HSH.
Sprekker repareres sjelden
Dersom et hjul eller et håndtak er ødelagt, er dette deler som lett kan byttes ut dersom kofferten er av et merke det finnes reservedeler til.
Hvis det er hull eller sprekker i bagasjen, kan den som regel ikke repareres.
Man får da en tilsvarende koffert fra butikken flyselskapet har avtale med. Skadeskjema fra flyselskapet er gyldig i to år fra det er skrevet ut.
- Les også:
Erstatter på stedet
- SAS har også et utvalg av reiseeffekter på ankomstservice for å erstatte bagasjen på stedet der det er formålstjenelig og mulig. Vi har som et overordnet mål å løse saken på stedet, opplyser Johansen fra SAS.
- Ved skader på "normal" bagasje har Norwegian erstatningsbagasje tilgjengelig på alle flyplasser i Norge og Sverige, sier Larsson fra Norwegian.
Pakk forsvarlig
Mange reisende tror at dersom de sender bagasjen på ”spesialbagasje” blir ikke skjøre ting i kofferten ødelagt.
Slik er det ikke.
- På bånd for ukurant bagasje skal man legge artikler som ikke har en normal fasong som en koffert eller en bag. Dette er for å redusere problemer i sorteringsanleggene, opplyser Johansen.
Barnevogner, musikkinstrumenter og ski er eksempler på spesialbagasje.
- Når du reiser med fly er det slik at du har et ansvar selv når du pakker hjemme. Du må pakke slik at bagasjen din tåler å ligge med annen bagasje, press og rystelser som naturlig kommer av bagasjebånd, sorteringsanlegg, lasting på og av traller og det å ligge inne i et lasterom, forteller Johansen fra SAS.
Det er en naturlig del av det å sende bagasje.
- Det dyrebare innholdet må altså pakkes med tanke på at det skal tåle å bli sendt på et fly. Derfor er det slik at det kan være du emballerer en gjenstand så dårlig at krav om erstatning kan delvis bortfalle eller bli totalt avvist, understreker han.
- Hang ut Norwegian -
Erstatning ved forsinkelse
- Mange blir frustrerte hvis bagasjen blir forsinket, og vil ha dekket alt innholdet med en gang. Men kravet for å få full dekning forfaller ikke før det har gått tre uker, opplyser Forsdahl fra HSH.
Men dersom du flyr til et bryllup eller annet hvor du har umiddelbart behov for å bruke deler av innholdet i kofferten, har du krav på å få dekket dette.
- Har du mistet smokingen som lå i kofferten får du penger til en ny, avslutter han.