- Les også:
I høst hadde SAS en annonse hvor de sammenliknet sine priser med Norwegian.
Forbrukombudet reagerte på sammenlikningen.
- Les også:
– Hold tilleggsavgiftene utenfor
I annonsen står det hva det koster å fly med SAS, og at valg av sete, betaling med kredittkort og koffert er gratis.
På andre halvdel av annonsen står det hva det samme koster hos Norwegian, inklusiv tilleggssatsene for bagasje, valg av sete og betaling med kredittkort.
– Vi har bedt om at det må komme klart frem at tilleggssatsene til Norwegian er valgfrie. Det er valgfritt å velge et sete. Du får dette med når du kjøper billetter hos SAS, men annonsen sammenlikner totalpris, og totalprisen de oppgir hos Norwegian forutsetter at du benytter deg av tilleggstjenestene, forklarer Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet, til NRK.no.
- Les også:
Flere reagerte
Forbrukerombudet så annonsen første gang i Dagens Næringsliv 16. september i fjor.
En privatperson klaget inn SAS for annonsen 24. november, og Norwegian selv viste frem annonsen på et møte med Forbrukerombudet 21. september 2009.
Norwegians markedsdirektør lurte da på om SAS kunne kalle noe gratis, når man må betale for å få det.
På SAS-siden i annonsen står det kroner 0,0,0. På Norwegian-siden står det kroner 40,40,40.
- Les også:
Måtte endre annonsen
Forbrukerombudet diskuterte hvordan annonsen skulle endres, og kom frem til at det i direkte tilknytning til prissammenlikningen klart må fremkomme at Norwegians tilleggsavgifter ikke er en obligatorisk del av totalprisen.
– Vi ba SAS foreta noen justeringer i annonsen for at den skulle bli klarere. SAS sa seg villig til å gjøre det, forteller Gjedrem.
– Det er hyggelig at Forbrukerombudet sier det de sier. Det de kommenterer er akkurat slik det er, og det er det vi formidler til markedet, sier Åsta Braathen, markedsdirektør i Norwegian.
- Les også:
Forskjellige betalingsmåter
– Dette er en enkel sak for oss å ta til etterretning. Samtidig er dette tjenester de aller fleste ønsker å benytte seg av og har et reelt behov for, mener Steinar Bemer, salgs- og markedsdirektør i SAS.
Norwegian på sin side liker å la kundene velge selv.
– Det er valgfritt å betale for disse tilleggstjenestene. Våre kunder betaler for det de bruker, sier Braathen.
– Det er riktig å bidra til informasjon om dette. Prisen du ser hos oss er den prisen du må betale, avslutter Bremen.