Hopp til innhold

SAS må endre reklame

Lillebror Norwegian klaget på reklamen til storebror SAS. Forbrukerombudet er enig med Norwegian.

Norwegian

Flyselskapet til Bjørn Kjos fikk medhold av Forbrukerombudet, og SAS må derfor endre sin annonse.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

I høst hadde SAS en annonse hvor de sammenliknet sine priser med Norwegian.

Forbrukombudet reagerte på sammenlikningen.

SAS-annonsen.

SAS-annonsen.

Foto: Faksimile, DN 16. september 2009.

– Hold tilleggsavgiftene utenfor

I annonsen står det hva det koster å fly med SAS, og at valg av sete, betaling med kredittkort og koffert er gratis.

På andre halvdel av annonsen står det hva det samme koster hos Norwegian, inklusiv tilleggssatsene for bagasje, valg av sete og betaling med kredittkort.

Jo Gjedrem.

Jo Gjedrem.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

– Vi har bedt om at det må komme klart frem at tilleggssatsene til Norwegian er valgfrie. Det er valgfritt å velge et sete. Du får dette med når du kjøper billetter hos SAS, men annonsen sammenlikner totalpris, og totalprisen de oppgir hos Norwegian forutsetter at du benytter deg av tilleggstjenestene, forklarer Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet, til NRK.no.

Flere reagerte

Forbrukerombudet så annonsen første gang i Dagens Næringsliv 16. september i fjor.

En privatperson klaget inn SAS for annonsen 24. november, og Norwegian selv viste frem annonsen på et møte med Forbrukerombudet 21. september 2009.

Norwegians markedsdirektør lurte da på om SAS kunne kalle noe gratis, når man må betale for å få det.

På SAS-siden i annonsen står det kroner 0,0,0. På Norwegian-siden står det kroner 40,40,40.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Måtte endre annonsen

Åsta Braathen

Åsta Braathen, markedsdirektør i Norwegian.

Foto: Pressebilde

Forbrukerombudet diskuterte hvordan annonsen skulle endres, og kom frem til at det i direkte tilknytning til prissammenlikningen klart må fremkomme at Norwegians tilleggsavgifter ikke er en obligatorisk del av totalprisen.

– Vi ba SAS foreta noen justeringer i annonsen for at den skulle bli klarere. SAS sa seg villig til å gjøre det, forteller Gjedrem.

– Det er hyggelig at Forbrukerombudet sier det de sier. Det de kommenterer er akkurat slik det er, og det er det vi formidler til markedet, sier Åsta Braathen, markedsdirektør i Norwegian.

Forskjellige betalingsmåter

Steinar Bemer.

Steinar Bemer, salgs- og markedsdirektør i SAS.

Foto: Anders Bergersen/Bjørgli & Bergersen

– Dette er en enkel sak for oss å ta til etterretning. Samtidig er dette tjenester de aller fleste ønsker å benytte seg av og har et reelt behov for, mener Steinar Bemer, salgs- og markedsdirektør i SAS.

Norwegian på sin side liker å la kundene velge selv.

– Det er valgfritt å betale for disse tilleggstjenestene. Våre kunder betaler for det de bruker, sier Braathen.

– Det er riktig å bidra til informasjon om dette. Prisen du ser hos oss er den prisen du må betale, avslutter Bremen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)