Det danske nettsamfunnet goSupermodel har 300 000 besøkende hver måned, og hele 4,5 millioner norske profiler er oppretta, ifølge dem selv.

De fleste er jenter mellom 10 og 16 år. Jentene kan ha mer enn en profil, og det er et sosialt nettverk hvor de får mange nye venner.

Supernytt på NRK Super lagde for et par uker siden en TV-reportasje om at "GOpenger", eller "liksompenger" ikke lenger duger på spillet. Nå må brukerne kjøpe et VIP medlemskap for å kunne selge de virtuelle modellenes brukte klær. Reportasjen på NRK Super vakte stort engasjement blant barna, og flere benyttet kommentarfeltet på NRK Supers sider til å skrive at de synes dette er svært urettferdig.

Hvor mye VIPmedlemskapet koster avhenger av hvor lenge det er gyldig. Prisen er fra 599 kroner i året til 30 kroner i uka.

goSupermodel - VIPmedlemskapet gir tilgang til en populær «tjeneste»
som tidligere var gratis. - Foto: Skjermdump /

VIPmedlemskapet gir tilgang til en populær «tjeneste» som tidligere var gratis.

Foto: Skjermdump

Kjøpepress

Petter Ravne Bugten - Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet er kritisk til at goSupermodel utøver kjøpepress mot barn - Foto: Foto: Bjørn-Eivind Årtun, Foto: Bjørn-Eivind Årtun /

Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet er kritisk til at goSupermodel utøver kjøpepress mot barn

Foto: Bjørn-Eivind Årtun, Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Det er problematisk at nettsamfunn, som goSupermodel, utøver kjøpepress mot barna, mener Forbrukerombudet.

– Det er et forbud i markedsføringsloven mot å ha direkte kjøpsoppfordringer i reklame mot barn, sier Petter Ravne Bugten, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har foreløpig ikke vurdert goSupermodel konkret etter regelverket, men forteller at det for øyeblikket er to saker oppe for Marknadsdomstolen i Sverige mot lignende nettsamfunn, Stardoll og Habbo, som også retter kjøpsoppfordringer mot barn.

– Resultatet i disse rettssakene vil kunne sette presedens, sier Bugten.

Nødvendig med betaling

Sjefen for goSupermodel og WatAgame, Henrik Riis, hevder at alt overskuddet fra nettsamfunnet går tilbake i produktutvikling og lønning av ansatte. De siste seks månedene har de opplevd en nedgang i medlemskap på goSupermodel på grunn av at brukerne i november 2011 fikk mulighet til å selge tøy til hverandre, forteller Riis.

– Vi har over 45 faste ansatte som jobber med sikkerhet, moderering og viderudvikling av goSupermodel. For å opprettholde kvalitet og service var vi nødt til å sikre økonomien til selskapet ved at tøysalg kun er tilgjengelig for VIP only.

Hvorfor sier dere at dere driver et gratis nettsamfunn når flere av aktivitetene på nettsamfunnet krever et VIPmedlemskap?

– Du trenger ikke kjøpe VIP for å bruke goSupermodel. 95 prosent av alle funksjoner er tilgjengelig for alle. Å kjøpe VIP er frivillig, sier Riis.


Barna blir forbrukere

Elisabeth Staksrud - Det er problematisk at de forholder seg til barna som forbrukere, mener medieforsker Elisabeth Staksrud. - Foto: Privat /

Det er problematisk at de forholder seg til barna som forbrukere, mener medieforsker Elisabeth Staksrud.

Foto: Privat

– Måten de forholder seg til barn som forbrukere er svært problematisk, sier
Elisabeth Staksrud til NRK.no.

Staksrud er medieforsker ved Universitetet i Oslo, og har nylig forsvart sin en doktoravhandlinggrad om barn og internett.

– goSupermodel er et nettsamfunn hvor mange barn har et stort sosialt nettverk.
Barna går inn i det som fremstår som en gratis tjeneste, men så viser det seg at det koster penger. Nettsamfunnet gjør dermed barna til forbrukere og det oppstår et problematisk kjøpepress som det kan være vanskelig å håndtere for unge brukere, forteller medieforskeren.