Hopp til innhold

– goSupermodel driver kjøpepress mot barn

Superpopulære goSupermodel markedsfører seg som et gratis nettsamfunn. Hvis du ikke betaler, går du imidlertid glipp av noe av moroa.

goSupermodel

Tusenvis av norske jenter er innom denne siden hver dag. For å ta del i alle mulighetene på nettsamfunnet må jentene kjøpe seg et VIPmedlemskap. Problematisk, mener Forbrukerombudet.

Foto: Skjermdump

Det danske nettsamfunnet goSupermodel har 300 000 besøkende hver måned, og hele 4,5 millioner norske profiler er oppretta, ifølge dem selv.

De fleste er jenter mellom 10 og 16 år. Jentene kan ha mer enn en profil, og det er et sosialt nettverk hvor de får mange nye venner.

Supernytt på NRK Super lagde for et par uker siden en TV-reportasje om at "GOpenger", eller "liksompenger" ikke lenger duger på spillet. Nå må brukerne kjøpe et VIP medlemskap for å kunne selge de virtuelle modellenes brukte klær. Reportasjen på NRK Super vakte stort engasjement blant barna, og flere benyttet kommentarfeltet på NRK Supers sider til å skrive at de synes dette er svært urettferdig.

Hvor mye VIPmedlemskapet koster avhenger av hvor lenge det er gyldig. Prisen er fra 599 kroner i året til 30 kroner i uka.

goSupermodel

VIPmedlemskapet gir tilgang til en populær «tjeneste» som tidligere var gratis.

Foto: Skjermdump

Kjøpepress

Petter Ravne Bugten

Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet er kritisk til at goSupermodel utøver kjøpepress mot barn

Foto: Bjørn-Eivind Årtun, Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Det er problematisk at nettsamfunn, som goSupermodel, utøver kjøpepress mot barna, mener Forbrukerombudet.

– Det er et forbud i markedsføringsloven mot å ha direkte kjøpsoppfordringer i reklame mot barn, sier Petter Ravne Bugten, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har foreløpig ikke vurdert goSupermodel konkret etter regelverket, men forteller at det for øyeblikket er to saker oppe for Marknadsdomstolen i Sverige mot lignende nettsamfunn, Stardoll og Habbo, som også retter kjøpsoppfordringer mot barn.

– Resultatet i disse rettssakene vil kunne sette presedens, sier Bugten.

Nødvendig med betaling

Sjefen for goSupermodel og WatAgame, Henrik Riis, hevder at alt overskuddet fra nettsamfunnet går tilbake i produktutvikling og lønning av ansatte. De siste seks månedene har de opplevd en nedgang i medlemskap på goSupermodel på grunn av at brukerne i november 2011 fikk mulighet til å selge tøy til hverandre, forteller Riis.

– Vi har over 45 faste ansatte som jobber med sikkerhet, moderering og viderudvikling av goSupermodel. For å opprettholde kvalitet og service var vi nødt til å sikre økonomien til selskapet ved at tøysalg kun er tilgjengelig for VIP only.

Hvorfor sier dere at dere driver et gratis nettsamfunn når flere av aktivitetene på nettsamfunnet krever et VIPmedlemskap?

– Du trenger ikke kjøpe VIP for å bruke goSupermodel. 95 prosent av alle funksjoner er tilgjengelig for alle. Å kjøpe VIP er frivillig, sier Riis.


Barna blir forbrukere

Elisabeth Staksrud

Det er problematisk at de forholder seg til barna som forbrukere, mener medieforsker Elisabeth Staksrud.

Foto: Privat

– Måten de forholder seg til barn som forbrukere er svært problematisk, sier
Elisabeth Staksrud til NRK.no.

Staksrud er medieforsker ved Universitetet i Oslo, og har nylig forsvart sin en doktoravhandlinggrad om barn og internett.

– goSupermodel er et nettsamfunn hvor mange barn har et stort sosialt nettverk.
Barna går inn i det som fremstår som en gratis tjeneste, men så viser det seg at det koster penger. Nettsamfunnet gjør dermed barna til forbrukere og det oppstår et problematisk kjøpepress som det kan være vanskelig å håndtere for unge brukere, forteller medieforskeren.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)