Styreleder for Notodden Bluesfestival, Lasse Hansen – sier det er den nye administrasjonen som skal ha æren for at man har klart å snu på flisa.
Mer: Alt om Notodden Bluesfestival 2010!
- De har gjort en fantastisk innsats, til tross for trange rammer, sa Hansen da festivalen ble oppsummert søndag.
Ny daglig leder
Runar Lia har i år kommet på plass som ny daglig leder for festivalen, ved siden av kunstnerisk ansvarlig Jostein Forsberg. Også festivalkoordinator Stine Tronsdatter er fersk i festivalledelsen.
Årets festival blir av festivalledelsen karakterisert som en publikumssuksess, til tross for færre solgte billetter enn i fjor. Da festivalen ble oppsummert for ett år siden snakket man om at den var «tilbake på beina», med omkring 19.000 solgte billetter. Det viste seg imidlertid i etterkant at det kom utgifter som gjorde at økonomien .
Under budsjett
I år har festivalen solgt omkring 18.000 billetter, noe som er litt under budsjett. Likevel mener festivalens ledelse at de i det minste er i balanse økonomisk.
Selv om det så ut til å være rimelig fullt under den tradisjonsrike bryggekonserten lørdag var det ”bare” 5.000 betalende innenfor portene. I tillegg var det dårlig oppmøte i Sliperihallen, med omkring 300 på fredag og snaut 500 lørdag. Dette lokalet har kapasitet til å ta 1.200 personer.
Sponset av LO
Til gjengjeld var avslutningskonserten søndag i år gratis for publikum, etter at festivalen hadde gjort avtale med LO om å sponse arrangementet. Konserten hadde fokus på kvinner i bluesen, og ved å gjøre den gratis håpet festivalledelsen at flere jenter tok turen og ble inspirert.
I løpet av bluesdagene i Telemark har over 600 frivillige vært i sving og bidratt til at mange har fått en god opplevelse. Festivalen har innført et nytt betalingssystem – cashless, der man fyller opp et eget kredittkort med penger, som man kan bruke på festivalens arrangementer. Et system festivalen sier funger etter alle forventninger.