Åndenes makt hadde en halv million TV-seere i går. Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, oppsummerer TV-uka og mener det er uvanlig.
– Et slikt seertall er ikke vanlig for TVNorge, og heller ikke vanlig for denne tiden av året. Man er gjerne mer opptatt av de store satsingene, sier Tolonen til NRK.no.
Kulturelt interessant
Ifølge kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery, Svein Tore Bergestuen, har programmet aldri målt høyere seerandeler.
– Dette må kunne sies å være en magisk start både for Åndenes makt og høsten generelt for TVNorge og SBS Discovery, sier Svein Tore Bergestuen i en pressemelding.
Bergestuen mener kultureliten tradisjonelt har elsket å hate Åndenes makt, men at det har forandret seg den siste tiden.
– Nå er det plutselig kulturelt interessant. Det er uansett historiefortelling på sitt beste. Programmet er inne i sin åttende sesong og har større oppslutning enn noen gang. Det er ikke bare det mest sette programmet på TVNorge, det er også et av de meste sette programmene på TV generelt. Jeg er både stolt og imponert over utviklingen, sier han.
Solid fra NRK
Lørdag hadde Stjernekamp sin første sending, og den nye TV-serien Side om side hadde premiere. Tolonen synes det er fint at satsingene fra NRK er blant de mest sette.
– Vi hadde 538.000 seere i snitt fra Side om side startet til Lindmo var ferdig, og over 40 prosent av markedsandelen hele veien. Det er ganske solid når vi er så tidlig i sesongen, forteller han.
(Saken fortsetter etter bildet)
Mens Lindmo hadde i underkant av 500.000 seere lørdag, hadde Stjernekamp og Side om side nærmere 600.000 hver. Analysesjefen mener det er viktig å huske på at det fortsatt er tidlig i sesongen.
– Det er ikke overraskende at det ikke er opp mot 700.000 seere på de ulike programmene. Tallene fra helgen er normale i forhold til sesongen, men derfor er det desto viktigere å se på andelen, sier Tolonen.
Nysatsingen Side om side hadde med sin aller første episode nesten halvparten av markedsandelen når den ble sendt.
Liten konkurranse fra TV 2
Tolonen mener Partilederdebatten på TV 2 kan være noe av forklaringen på at Lindmo ikke fikk så høye seertall i helgen.
– Lindmo fikk litt tøffere konkurranse. Samtidig har ikke TV 2 kommet helt i gang med Skal vi danse, som blir en utfordrer til NRKs programmer på lørdagene fremover, sier analysesjefen, og legger til:
– Alt i alt ser vi at det er et godt tilbud til publikum på alle kanaler.