Mørke skoger, dystre landskap og avsidesliggende områder er ofte gjengangere i bøker fra landene langt nord i Europa. Kombinert med harde vintre, mye snø og iskalde drap er dette rammen for mange av krimromanene som har blitt så populære på verdensbasis.
Amerikanere, briter og resten av verden trykker forfatterne fra nord til sine bryst, og navn som Stieg Larsson, Jo Nesbø, Karin Fossum og Henning Mankell selger millioner av bøker på verdensbasis.
Men hva er det som gjør den nordiske krimmen så populær?
Samfunnsskildrende og kritisk
Hans H. Skei, professor i litteraturvitenskap, sier at utenlandske medier, spesielt britiske, ser på den nordiske krimen som eksotisk, samfunnsskildrende og kritisk.
– De har en kun en vag oppfatning av oss som en velferdsstat. Så når denne velferdsstaten slår sprekker som den gjør i krimlitteraturen, sees den på som samfunnskritisk, sier Skei til NRK.no.
- Nett-TV: Britene elsker nordisk krim
Selv er han ikke enig i at «kritisk» er det rette ordet å beskrive den nordiske krimmen med. At alle de skandinaviske landene også blir sett på som like utenfra, synes han også er bemerkelsesverdig.
– Fra et perspektiv utenfra kan det nok se veldig likt ut her i nord, men alle de skandinaviske landene har ulike kulturelle forutsetninger. Jeg synes det er rart at alle forfattere blir satt i en samme båsen «nordic noir», sier han.
Skei synes også det er vanskelig å skjønne hvorfor den nordiske krimlitteraturen blir satt i en egen kategori i utlandet.
– I utlandet kan det være litt tilfeldig hvilke forfattere som blir oversatt og solgt. At de også kaller alt som kommer Norden det samme er merkelig. Det er store forskjeller fra land og forfattere, sier han.
Melankolsk og mørkt
Selv om det kan være vanskelig for oss i Norden å forstå at utlendinger ser på alle landene som like og en enhet, er Skei svært positiv til den oppmerksomheten «nordic noir» får.
– Vi må jo bare juble over den suksessen norske og nordiske forfattere har i utlandet, uansett årsak, sier han.
Skei tror det mørke og tunge som går igjen i mange nordiske bøker tiltrekker seg mange lesere.
– Det er tungt og mørkt, ofte øde, og det liker folk, sier han.
På listen over mest solgte bøker i 2010 i USA var Stieg Larssons tre Millennium-bøker på plass en, to og tre. Med sine 60 millioner solgte bøker på verdensbasis, og Jo Nesbøs 14 millioner solgte, blir de nordiske forfatterne lagt godt merke til.
God markedsføring
Forfatter Chris Tvedt, som vant Rivertonprisen 2010 for sin roman «Dødens sirkel», ser heller ingen direkte sammenheng hos de nordiske forfatterne.
– Det er vanskelig å si hvorfor denne sjangeren «nordic noir» er så populær som den er, jeg klarer ikke å se karakteristikken, sier han.
Han tror heller det er en god markedsføring av nordisk krim som er årsaken til en enorme populæriteten, ikke nødvendigvis kvaliteten.
– Det er snakk om merkevarebygging, og en merkelapp som er satt på bøkene fra de nordiske forfatterne. Det startet nok med Sjöwall & Wahlöö på 70-tallet, og har fortsatt derfra, sier Tvedt.
Med sukessrike forfattere som Mankell, Larsson og Nesbø i spissen, tror Tvedt at markedsførere har funnet det lønnsomt å putte alle forfattere i den samme båsen.
– Det har blitt slik at folk forbinder den nordiske krimen med kvalitet, uten at den nødvendigvis er så mye bedre enn utenlandsk, sier han.
Selv om han synes det er vanskelig å finne en direkte likhet i bøkene, tror også han at det geografiske aspektet kan ha en betydning.
– Skandinavia er litt eksotisk og annerledes, og det kan være et trekkplaster for å selge bøker. Men på lang vei er nok dette med «nordic noir» et påfunn for markedsføring, sier han.
- Les også: Tyskerne vil ha norsk krim
I Bokprogrammet på NRK2 tirsdag 28. februar kl 21.30 tas nettopp denne diskusjonen opp,
Hvorfor tror du den nordiske krimen er så populær? Si din mening i kommentarfeltet under.