Det er nøyaktig 40 år siden Miles Davis inntok Chateau Neuf, Oslos den gang flunkende nye konsertscene på Majorstua. Den halvirkelformede amfiscenen viste seg perfekt for det Miles da bød på: et ekstatisk 7-manns band som videreførte platesuksessen Bitches Brew fra året før.
Heftig jazzrock
Den akustiske og lyriske verden fra 1969-innspillingen In A Silent Way var med det nye tiår fullstendig forlatt. Med 1970-tallet går den da 45-årige Miles Davis dypt inn i en heftig jazzrock hvor trompeten blir del av en elektronisk klangverden. Den perfekte makker har han i den 20 år yngre Keith Jarrett som her boltrer seg ekstatisk ved diverse elektriske tangentinstrumenter, totalt ulik den lyrisk-akustiske musikeren vi skulle møte med Garbarek bare tre år senere.
Kald og kokende
Den 31-årige alt- og sopransaksofonisten Gary Bartz framstår virtuos og ganske kald, som en markant kontrast til den brennende Miles-trompeten. Under syder og koker 4-manns kompet med el-bassist Michael Henderson og de tre trommeslagere/perkusjonister Leos Chandler, Charles Don Alias og James Forman.
Harmonisk er musikken ganske statisk, og det er ikke mange temaer som fester seg hos publikum. Allikevel er effekten voldsom og medrivende - vi opplever rett og slett en jazzmusikalsk revolusjon.
Afro
De fleste i bandet har brusende afro-frisyrer og Miles stiller med mørke briller, svart genser med halstørkle og jeans med skinnende paljetter. Han står oftest krumbøyd med hornet ned mot de hvite skoene som betjener elektronikk-pedalen. Ikke et ord sies av Miles Davis, og like brått som den begynte slutter konserten - uten ekstranummer trass i trampklappen.
JAZZKLUBBEN P2 tirsdag 29/11 kl 19.30-21.30
NRK Jazz på nett og DAB også torsdag kl 9 og 21, fredag kl 15 og søndag kl 9