Morten Viskum som Anders Behring Breivik - «The Clown» av Morten Viskum. Kunstneren prøver å ligne på Breivik på håret, med skjegget og med den røde Lacoste-genseren. - Foto: Morten Viskum /

«The Clown» av Morten Viskum. Kunstneren prøver å ligne på Breivik på håret, med skjegget og med den røde Lacoste-genseren.

Foto: Morten Viskum

– Jeg håper han ser det og jeg håper han ikke liker det

Morten Viskum har tolket 22. juli-hendelsen gjennom å lage en gipsavstøpning som viser en mellomting mellom han selv, Anders Behring Breivik og en klovn. – Noe av det beste han har laget, mener kunstkritiker.

Morten Viskum i studio - Morten Viskum er kjent for å sjokkere. Nå har han laget sin egen tolkning av 22. juli-hendelsen, kalt «The Clown». - Foto: Camilla Helena Wernersen / NRK

Morten Viskum er kjent for å sjokkere. Nå har han laget sin egen tolkning av 22. juli-hendelsen, kalt «The Clown».

Foto: Camilla Helena Wernersen / NRK

– Hvert år lager jeg en kopi av meg selv, på bursdagen min, 2. februar. Jeg har tidligere laget Gaddafi og Jesus, jeg har vært muslim og så videre. Å lage et kunstverk av den forferdelige hendelsen 22. juli visste jeg ikke helt hvordan jeg skulle løse. Men å portrettere meg selv som klovn har jeg tenkt i mange år, sier Viskum til NRK.no.

Kunstneren Morten Viskum er kjent for å sjokkere. Han ble nasjonalt kjent da han i 1995 erstattet innholdet i 20 olivenglass med rottebabyer, og satte dem ut i like mange forskjellige dagligvarebutikker.

Siden den gang har han blitt mye omtalt i media, ofte som en av Norges mest kontroversielle samtidskunstnere.

Han fikk også medias søkelys på seg da han brukte en avkappet hånd fra et lik som malerpensel i verkene med tittelen: «Hånden som aldri sluttet å male».

Skal ligne på Breivik

I år har Viskum portrettere seg selv som Anders Behring Breivik, i forbindelse med sitt årlige «selvportrett». Viskum drar nemlig til Paris hvert år, på bursdagen sin, for å lage provoserende kunstverk.

La det heller ikke være noen tvil, kunstverket som har fått tittelen «The Clown» skal minne om massedrapsmannen.

– Jeg har gitt kunstverket noen av Anders Behring Breiviks trekk. Blant annet i hårfestet og skjegget. I tillegg har jeg tatt på meg denne røde Lacoste-genseren.

– Han er en ekkel klovn og en posør

Utover disse trekkene er det klovnesminken som er ideen til bildet.

– Han er en ekkel klovn og posør, som ingenting biter på. Han får vridd på veldig mye, og gjør om ting så de støtter hans sak. Jeg håper at han ikke klarer å vri på dette. Jeg håper han ser det og jeg håper at han ikke liker det.

– Hvorfor gjør du dette nå?

– Jeg har veldig ofte laget aktuelle kunstinstallasjoner og prosjekter. Hendelsen den 22. juli har preget Norge snart et år. Jeg har tenkt at det er for tidlig, men siden jeg fremstiller han som han gjør, så håper jeg folk skjønner at dette ikke er til hans fordel. Det er gjort i respekt for pårørende og etterlatte.

– Er du forberedt på å få kjeft?

– Egentlig ikke. Jeg ønsker ikke å provosere.

– Jeg har testet den på folk jeg stoler på. De var skeptiske helt til de så det. Det er lett å bikke over til noe negativt, men jeg håper de senker skuldrene og sier: «Dette har du fått til på en fin måte.»

Figuren kan ses i hans eget galleri på Arena Vestfossen. Offentliggjøringen av bildet kommer kun dager før galleriets sesongåpning, som er lørdag 5. mai.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Morten Viskum - I dette kunstverket viser Morten Viskum Mekka ryggen, i forbindelse med islamdebatten i 2007 - Foto: Harald Inderhaug / NRK

I dette kunstverket viser Morten Viskum Mekka ryggen, i forbindelse med islamdebatten i 2007

Foto: Harald Inderhaug / NRK
– Det beste han har laget på flere år

Kunstkritiker i Aftenposten, Kjetil Røed, er enormt imponert over kunstverket. Han mener bildet er et av Viskums beste.

– Jeg synes dette er noe av det beste han har laget på flere år. Slik jeg leser verket, ønsker Viskum å oppfordre oss til å tenke over likhetene mellom «oss» og Breivik. Man er ikke nødvendigvis et monster selv om man har gjort grusomme ting, sier Røed til NRK.no.

– Samtidig tror jeg også det er ment som kritikk mot Breivik og måten han ønsker å fremstille seg selv på.

Røed støtter også Viskums timing. Selv om rettssaken er inne i sin tredje uke, og Breivik er mer omtalt enn noen gang, mener han det er viktig med en sånn type kunst.

– Jeg ser jo at det kan være problematisk å lage kunst ut av Breivik og terrorsaken, men jeg er ikke enig i at man skal vente til det kommer litt mer på avstand. Snarere tvert imot: Det er en enorm interesse for saken akkurat nå, men media skriver nesten bare identiske saker. Da er det viktig at kunsten kommer inn med nye perspektiver.

– Dette er god kunst

Det er ingen tvil om at provokasjon for lengst er blitt en del av kunsten. Men Viskum mener ikke noe er kunst kun fordi det provoserer.

– Nei. Det finnes god og dårlig kunst. Denne er en tidsaktuell kommentar til det som har skjedd, sier Viskum.

Røed mener utvilsomt at dette er god kunst.

– Jeg synes absolutt at dette er god kunst, og jeg ser at han har en mening bak det. Jeg er enig i at han har laget mye banale og provoserende verk tidligere, men dette er etter min mening noe av det beste han har laget på flere år, mener Røed.

NRK setter pris på at mange bidrar med meninger, erfaringer og synspunkter i kommentarfeltet. Takk for at du begrunner dine meninger og avstår fra personangrep. Innlegg som ikke følger våre regler for deltakelse kan bli slettet.

Hvem er du i Kampen for tilværelsen?

Hvem i Kampen for tilværelsen likner mest på deg? Ta quizen, og finn ut om du er småbitre Jørgen, språkinteresserte Tomasz, prosjektorienterte Karianne eller synske Anneli.

Created by InfoDispatcher

Var god i PC-spel – var med på å drepe over 1600 menneske

Den amerikanske eks-dronekrigaren, Brandon Bryant, er hovudpersonen i den nye norske dokumentaren, Drone. Han fortel om sine opplevingar og angrar no på at han var med på å drepe over 1600 menneske. I kveld fekk filmen dei to gjævaste prisane på Bergen internasjonale Filmfestival.

Les saken