Hopp til innhold

Jenssen på Jennestad

Fotografier, skulpturer, tegninger, malerier og bokillustrasjoner. Den norske kunstneren Olav Christopher Jenssen presenteres i sin fulle bredde i sommerens utstilling på Galleri Jennestad ved Sortland i Vesterålen.

Olav Christopher Jenssen: Letharia I og II (Jenssen/BONO/2013).

Olav Christopher Jenssen: Letharia I og II (Jenssen/BONO/2013).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Olav Christopher Jenssen er født i Sortland, men bor og arbeider nå i Berlin. Dette er hans første separatutstilling i "fødebygda".

Jenssens kunst på Jennestads fargerike vegger.

Jenssens kunst på Jennestads fargerike vegger.

Foto: Nina Skurtveit / NRK
Hovedhuset og skulpturparken på Jennestad.

Hovedhuset på Jennestad med skulpturhagen til høyre.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Gamle rom i nye farger

Det hvitmalte hovedhuset på det gamle handelsstedet Jennestad ser ikke ut til å la seg affisere av at kunstneren Olav Christopher Jenssen har svingt malerpenselen også på veggene inne. På knallgule, rosa, turkise og lilla vegger har han så hengt opp sine malerier, de små runde "infinitiver", tegninger og fotografier. Skulpturene i Rigoletto-serien er plassert på en stor orange kasse midt i et rom. Bare Hamsun-rommet har fått beholde sin opprinnelige gulhvite farge som bakgrunn for illustrasjonene til Sult.

Blikk fra Hamsun-rommet i Galleri Jennestad.

Blikk fra Hamsun-rommet i Galleri Jennestad.

Foto: Nina Skurtveit / NRK
Olav Christopher Jenssen: Blikk gjennom gallerirom på Jennestad.

Olav Christopher Jenssen: Blikk gjennom gallerirom på Jennestad.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Sammenheng rom og kunst

Likevel er eieren av Galleri Jennestad, Kåre-Bjørn Kongsnes, såre fornøyd. Han hjalp sogar til som veggmaler! Og når vi er på utstillingen , ser vi klart at helheten som da kommer frem i akkurat denne utstillingen, er noe av poenget. Vi ser sammenhenger mellom vegg og bilde - og fra rom til rom. Lyset og landskapet spiller med gjennom de gamle vinduene og bidrar til våre tanker om hvor sterkt kunsten uvilkårlig knyttes til stedet den presenteres og sammenhenger den sees i. Modernisme går over i konsept.

Skulpturparken på Galleri Jennestad.

Galleri Jennestad har også en skulpturhage.

Foto: Nina Skurtveit / NRK
Nina Sundby: Edvarda, 2010 (Sundbye/BONO/2013).

Nina Sundby: Edvarda, 2010 (Sundbye/BONO/2013).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters