Hopp til innhold

Denne måken er en overvåkingsdrone

Hater du måker? Her får du nok en grunn til å avsky skapningen.

Kameramåke

ER DET EN FUGL? «Jeg hater måker», sang Odd Børretzen i en av sine viser. Om han hadde vist at det faktisk ikke var en måke men et forkledd kamera hadde han kanskje hatet den enda mer. Den på bildet ser ut som en ganske alminnelig måke, men det er en drone. Og den filmer deg.

Foto: L-P Lorentzen

Eiebakke med måkedrone

SPIONERTE PÅ GRENSEOMRÅDE: Anders Eiebakkes måkedroner har blitt brukt til å filme grenseområdet mellom Marokko og Melilla.

Foto: NRK
Anders Eiebakke med dronekamera

ULYDIG TITTING: Eiebakke spør aldri om lov. Av prinsipp.

Foto: NRK

Neste gang en måke komme glidende i lufta over deg er det ikke kule-isen din du skal bekymre deg for, men hvor du er, hvem du har med deg, og om det er greit at noen ser dere der.

Forkledde droner

Kunstneren Anders Eiebakke jobber med forkledde filmkameraer i sine kunstprosjekter.

Med små droner med bitte små fininnstilte kameraer og stillegående måker har han blant annet filmet det strengt bevoktede grenseområdet mellom Marokko og den spanske enklaven Melilla som et kunstprosjekt.

Også vårt eget godt bevoktede kongelige slott er dokumentert. Det sistnevnte kunstprosjektet ble presentert som en videoinstallasjon på Høstutstillingen i 2012.

– Jeg interesserer meg for den nyklassisistiske arkitekturen i Slottsparken. Jeg la inn en gammel tegninger av parken i autopilot, tegnet av arkitekten som planla slottsparken. Så programmerte jeg dronen, et multikopter, til å fly etter den, sier han.

Kunst, ikke titting

Om man skulle få øye på Dronningen i vinduet er ikke det Eiebakkens hensikt med kunstprosjektet.

– Jeg jobber med kunst og ikke med titting. Hadde sistnevnte vært interessant ville jeg kjøpt meg et kamera med telelinse. Blikket er ikke et problem, men det er farlig å få et multikopter i hodet så vi må være bevisste på hvordan teknologien brukes. Vi må ha riktig fokus på dette. Det handler om hvordan vi organiserer oss sammen som samfunn og hvordan vi tar i bruk ny teknologi, sier han.

Av prinsipp spør han aldri om lov for å lage kunst.

– Jeg oppfatter det ikke nødvendigvis som sivil ulydighet, men søke gjør jeg bare ikke. Det er ingen kunstner som vil gjøre det, sier Eiebakke til NRK.

Utfordrer loven

Hvis man i kunstnerisk øyemed tar bilder av enkeltpersoner eller små grupper av personer reguleres det av åndsverkloven, altså retten til eget bilde.

– Det er ingen direkte avgrensninger i Norge om lov til å ta bilder i offentlige rom, men hva du bruker bildene til er regulert, forklarer juridisk direktør ved Datatilsynet, Kim Eilertsen.

Hva angår grensen går for å filme når du bruker droner, så mener han at dette kan bli en utfordring for lovverket som ikke er regulert for denne type aktivitet.

– Hvor lang avstand må et dronekamera holde før retten til privatlivets fred slår inn? Det er jo ikke lov til å overvåke andre, sier Eilertsen.

Hvor går grensen når fotografen ikke er synlig?

Hvor grensen skal gå når fotografen ikke lenger er synlig for den som blir filmet er noe vi kan bli utfordret på i fremtiden.

– Dette har ikke lovverket spesifikt tatt høyde for. Regelverket vi administrerer går på skilting: Man skal gjøre oppmerksom på at det finnes overvåking for å gjøre menigmann klar over at nå skjer det noe med opplysninger om deg, sier Eilertsen og fortsetter:

– Er de teknologinøytrale reglene tilpasset en ny, teknologisk fremtid? Om ikke, blir det et problem? Det vet vi ikke. Er kvaliteten på bildene så god at det er et problem? Vet ikke. Skal man reguler det som flyr? Kanskje.

Vender teknologien den andre veien

Kunstneren selv sier at han kan fly med en drone gjennom vinduet ditt hvis han ønsker det.

– Men det ønsker jeg ikke. Stalkere finnes overalt. Dette er en del av den teknologiske utviklingen. Vi må bare akseptere virkeligheten og forsøke å diskutere den og forme den. Vi kan ikke bare late som den ikke finnes, sier Eiebakke, som er svært opptatt av sivil utvikling av ny teknologi.

Eiebakke mener at droneteknologi i dag er i feil hender. Det han gjør i sine kunstprosjekter er å vende teknologien den andre vegen.

– Hver dag blir droneteknologi brukt til å terrorisere sivilbefolkningen i Gaza, Afghanistan, Jemen og Somalia. Den blir brukt på feil måter av feil hender. Jeg vil være med i diskusjonen og med på å diskutere teknologien. Nå bygger jeg kompetanse for å ha noe substansielt å si noe om det. Praksisen er grunnlaget for forståelsen.

I kveldens Nasjonalgalleriet møter vi kunstnere som jobber med biologisk overvåkning, og kameraovervåkning skjult i fugler. Se programmet her klokken 20.55.

Vi mennesker har alltid elsket og fryktet ny teknologi, men er vi nok kritiske til den teknologiske utviklingen? I kveldens Nasjonalgalleriet møter vi kunstnere som jobber med biologisk overvåkning, og kameraovervåkning skjult i fugler.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters