Dette er verdens største tv-messe

I løpet av de neste par dagene vil det kjøpes og selges tv-serier i Cannes for rundt 5 milliarder kroner.

Hege Bakken Riise i CannesNRK
Foto: NRK

Den franske byen Cannes er kanskje mest kjent i Norge for sin berømte filmfestival. Men byen er også vertskap for verdens største tv-messe, MIPTV, som varer frem til onsdag denne uken.

Over 11.000 bransjefolk fra mer enn 100 forskjellige land er samlet for å selge og kjøpe tv-programmer og konsepter.

– Dette er et viktig sted å være både for å holde seg oppdatert på hva som rører seg ute i verden og for å holde kontakten med de andre aktørene i markedet, forteller Fredrik Luihn, innkjøpssjef for film, dokumentarer og serier i NRK.

Over 6 etasjer i det berømte Palais des Festivals, og bortover langs rivieraen viser 1550 produksjonsselskaper og kanaler frem sine nyeste tv-programmer og konsepter. Norsk tv-bransje er representert både på selger- og innkjøpssiden.

Les også: Finanskrisa fører til «kose-tv»

– Kan gå litt hett for seg

Smurf - Også smurfene er representert i Cannes. - Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Også smurfene er representert i Cannes.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Over fire dager, fra den 1. til 4. april, pågår en rekke små 30-minuttersmøter mellom selgere og kjøpere, der det er om å gjøre å pitche en idé eller en serie så godt at motparten velger å kjøpe eller ta opsjon på produktet.

– Selgerne prøver å pitche inn det de mener er bra for NRK, samtidig som vi prøver å få kontroll over møtet for å finne mest mulig ut om de seriene vi er interessert i, forteller Luihn.

De mest populære seriene kan det fort bli rift om, når flere kanaler fra ett og samme land slåss om å få kloa i den neste, nye tv-snakkisen.

– Vi forsøker å holde kortene tett til brystet. Dette er litt som å kjøpe bolig, bare at du da vet hva utsalgsprisen er. Det gjør ikke vi – alt vi får vite er om vi vinner eller ikke, sier Luihn, og forteller om en episode for rundt ti år siden der en svensk innkjøper prøvde å få på plass en avtale med et stort internasjonalt firma.

Svensken la inn et høyt bud, men hørte samme kveld rykter på byen om at noen hadde bydd mye for serien. I frykt for å tape konkurransen gikk han dermed tilbake til selgeren, la inn et enda høyere bud – og endte med å by over seg selv.

– Det er snakk om millioner av kroner, så det kan gå litt hett for seg, ler Luihn.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MIPTV i Cannes - Rød løper i Cannes, også under tv-messa. - Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Rød løper i Cannes, også under tv-messa.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK
Raske avgjørelser

I Palais des Festivals står salgsbodene tett i tett – og det er mange som vil ha publikums oppmerksomhet.

Marc Dorcel på MIPTV - Voksen-kanalen Marc Dorcel lar tilskuerne få ta en titt på 3D-porno under tv-messen i Cannes. - Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Voksen-kanalen Marc Dorcel lar tilskuerne få ta en titt på 3D-porno under tv-messen i Cannes.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

En rekke sjangere og kategorier er representert på MIPTV; seriøse nyhetsdokumentarer, japanske game shows og porno i 3D presenteres side om side. Reklamevideoer, musikk og et mylder av mennesker bidrar også til å skape en til tider forvirrende atmosfære.

Likevel er de fleste som kommer til Cannes godt forberedt på hvem og hva de skal møte. Som regel har man også sett smakebiter av de mest interessante programmene på forhånd.

– Men av og til må vi gjøre en rask beslutning basert på lite grunnlag, som for eksempel når seriene ikke har startet produksjon ennå. Det verste vi blir presentert for er såkalte «mood trailere», der selger har satt sammen musikk med bilder fra andre, gamle filmer som ligner litt, for å gi deg et inntrykk av hva de ønsker å lage. Det blir du ikke så veldig klok av, forteller Luihn.

– Noe gøy i kofferten

Til tross for intens møtevirksomhet er det få, om noen, av de norske bransjefolkene som vil avsløre hva de tar med seg hjem til Norge. Før avtalene er ferdig signert og ting er satt i produksjon, er alt strengt hemmelig av et rent konkurranseperspektiv.

– Vi reiser hjem med noe gøy i kofferten og masse inspirasjon, sier redaksjonssjef i Underholdningsavdelingen i NRK, Claus Wiese, hemmelighetsfullt.

Siste nytt: Kultur

  • Nico & Vinz til moteuka

    Den norske duoen skal spille under arrangementet Fashion Rocks under moteuka i New York 9. september. Jennifer Lopez, Pitbull og Usher skal også spille under arrangementet som skal vises direkte på den amerikanske TV-kanalen CBS.

  • Danske Se og Hør - Foto: Christian Liliendahl / NTB scanpix
    Foto: Christian Liliendahl / NTB scanpix

    Se og Hør-skandalen øker i omfang

    Datatilsynet i Danmark har bedt SAS og Rikshospitalet gi detaljer rundt hvordan de håndterer følsomme personopplysninger. Bakgrunnen er mistanke om at ansatte har lekket opplysninger til danske Se og Hør, skriver Mediawatch.dk.

  • Ukraina - Foto: GENYA SAVILOV / Afp
    Foto: GENYA SAVILOV / Afp

    Kraftig økning i drap på mediefolk

    61 journalister, fotografer og medhjelpere ble drept på jobb i løpet av første halvår, skriver Journalisten. 36 av dem døde mens de dekket krigshandlinger, mens de resterende ble drept mens de dekket kriminalitet og korrupsjon.

Kultur og underholdning på TV og radio

Kulturprogram - nyhetsprogram
Musikalsk fest i mange sjangre med Totto Mjelde og Tarjei Strøm som lokførere. 
Gjester, spalter, humor, konkurranser og den aller beste musikken
Hvem er det som bestemmer hvordan historiske hendelser skal huskes? Er det historikerne eller øyenvitnene? Et all-europeisk nettsted gir deg alt du måtte ønske under en paraply, både de store og de små historiene. / Hun var den uekte datteren av en kaptein og en slavekvinne, men vokste opp blant sosieteten i England på slutten av 1700-tallet. Nå kommer filmen om Dido Elizabeth Belle som bidro til at slaveriet ble opphevet i Storbritannia. / Hva får du hvis du setter en tribune ut mot havet? En strøm av assosiasjoner. / Selfiestafetten fortsetter, vi ringer dagens forfatter / Hvordan få barn og unge til å lese bøker innimellom dataspillene og mobilbruken? / Vi byr på avhengighetsdannende mobil-spill, rock fra 70-tallet og en svensk tegneserieskaper med eget radioprogram i dagens Anbefalingspanelet / Vi blir bedre kjent med datidens Oprah Winfrey i vår serie om glemte historiske kvinner.