Den franske byen Cannes er kanskje mest kjent i Norge for sin berømte filmfestival. Men byen er også vertskap for verdens største tv-messe, MIPTV, som varer frem til onsdag denne uken.
Over 11.000 bransjefolk fra mer enn 100 forskjellige land er samlet for å selge og kjøpe tv-programmer og konsepter.
– Dette er et viktig sted å være både for å holde seg oppdatert på hva som rører seg ute i verden og for å holde kontakten med de andre aktørene i markedet, forteller Fredrik Luihn, innkjøpssjef for film, dokumentarer og serier i NRK.
Over 6 etasjer i det berømte Palais des Festivals, og bortover langs rivieraen viser 1550 produksjonsselskaper og kanaler frem sine nyeste tv-programmer og konsepter. Norsk tv-bransje er representert både på selger- og innkjøpssiden.
Les også: Finanskrisa fører til «kose-tv»
– Kan gå litt hett for seg
Over fire dager, fra den 1. til 4. april, pågår en rekke små 30-minuttersmøter mellom selgere og kjøpere, der det er om å gjøre å pitche en idé eller en serie så godt at motparten velger å kjøpe eller ta opsjon på produktet.
– Selgerne prøver å pitche inn det de mener er bra for NRK, samtidig som vi prøver å få kontroll over møtet for å finne mest mulig ut om de seriene vi er interessert i, forteller Luihn.
De mest populære seriene kan det fort bli rift om, når flere kanaler fra ett og samme land slåss om å få kloa i den neste, nye tv-snakkisen.
– Vi forsøker å holde kortene tett til brystet. Dette er litt som å kjøpe bolig, bare at du da vet hva utsalgsprisen er. Det gjør ikke vi – alt vi får vite er om vi vinner eller ikke, sier Luihn, og forteller om en episode for rundt ti år siden der en svensk innkjøper prøvde å få på plass en avtale med et stort internasjonalt firma.
Svensken la inn et høyt bud, men hørte samme kveld rykter på byen om at noen hadde bydd mye for serien. I frykt for å tape konkurransen gikk han dermed tilbake til selgeren, la inn et enda høyere bud – og endte med å by over seg selv.
– Det er snakk om millioner av kroner, så det kan gå litt hett for seg, ler Luihn.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Raske avgjørelser
I Palais des Festivals står salgsbodene tett i tett – og det er mange som vil ha publikums oppmerksomhet.
En rekke sjangere og kategorier er representert på MIPTV; seriøse nyhetsdokumentarer, japanske game shows og porno i 3D presenteres side om side. Reklamevideoer, musikk og et mylder av mennesker bidrar også til å skape en til tider forvirrende atmosfære.
Likevel er de fleste som kommer til Cannes godt forberedt på hvem og hva de skal møte. Som regel har man også sett smakebiter av de mest interessante programmene på forhånd.
– Men av og til må vi gjøre en rask beslutning basert på lite grunnlag, som for eksempel når seriene ikke har startet produksjon ennå. Det verste vi blir presentert for er såkalte «mood trailere», der selger har satt sammen musikk med bilder fra andre, gamle filmer som ligner litt, for å gi deg et inntrykk av hva de ønsker å lage. Det blir du ikke så veldig klok av, forteller Luihn.
– Noe gøy i kofferten
Til tross for intens møtevirksomhet er det få, om noen, av de norske bransjefolkene som vil avsløre hva de tar med seg hjem til Norge. Før avtalene er ferdig signert og ting er satt i produksjon, er alt strengt hemmelig av et rent konkurranseperspektiv.
– Vi reiser hjem med noe gøy i kofferten og masse inspirasjon, sier redaksjonssjef i Underholdningsavdelingen i NRK, Claus Wiese, hemmelighetsfullt.