Denne uken blir årets tv-trender presentert på verdens største tv-messe, MIPTV i Cannes.
Les: Dette er verdens største tv-messe
Etter flere år med fokus på talentkonkurranser, lager de store tv-selskapene nå feelgood-serier i forsøk på å få frem de gode, nære følelsene og en liten tåre i øyekroken på folk.
Stikkordene for årets nye tv-konsepter er nemlig sosialt engasjement, romantikk og nestekjærlighet.
Ole Hedemann er prosjektleder for formatutvikling i NRK. Han tror utviklingen må sees i sammenheng med de økonomiske nedgangstidene verden opplever i dag.
– Jeg tror vi ser en typisk finanskrisetrend, slik vi gjorde i 2008/2009. Aktørene i markedet tør ikke ta like store sjanser ved å utvikle nye ting, men satser heller på å reprodusere. I tillegg er det slik at når det er trøbbel ute i den virkelige verden, trenger folk å kose seg når de ser på tv, dermed får vi flere «hyggelige» tv-konsepter, forteller han.
Jakten på en kjæreste
En av de største trendene i Cannes denne våren er derfor datingprogrammer.
– Programmer om dating har alltid vært populært, men nå ser vi en oppblomstring av dette, bekrefter Hedemann.
For 2012 står definitivt i romantikkens tegn. Over hele verden lages det en rekke forskjellige versjoner av realityserier der målet er å finne den rette.
Blant formatene som også tilbys norske tv-kanaler er titler som «The Date Machine», «Fools For Love» og «Please Marry My Boy».
I sistnevnte program skal tre mødre plukke ut et knippe jenter de mener har potensial til å bli den perfekte partner for hver sin sønn. Men ingen reality uten krangling - jentene må nemlig flytte inn hos sine potensielle svigermødre før en vinner tilslutt blir kåret.
Israelske «Dear neighbours, help our daughter find love» går lengre. I TV-serien ber et foreldrepar sitt lokalsamfunn om hjelp til å finne mulige partnere for sin datter, og her må alle naboene bidra for å finne best mulig mannfolk.
Etter å har funnet frem til en gruppe single menn, blir jenta sendt på date. Naboene følger stevnemøtene via direkteoverført video, og tilslutt arrangeres det avstemning, der landsbyen stemmer frem sin favoritt.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Gjøre en forskjell sammen
Men lokalsamfunn skal ikke bare engasjeres i kjærlighetsaffærer. En annen klar trend i det internasjonale tv-markedet er nemlig serier som engasjerer hele lokalsamfunn i å gjøre en forskjell for noen – en mor som sliter med sine vanskelige barn, glamourmodellen som har problemer etter at hun mistet faren sin, nabolaget som sliter pga. økonomiske nedgangstider eller mye rasisme.
– Såkalt peer to peer-tv er en klar trend, altså serier der en gruppe mennesker gjør noe for noen. En slags extreme makeover homeedition, forklarer Hedemann.
Fellestrekket er tanken om at sammen er vi sterke – og sammen kan vi gjøre en forskjell.
– De store konkurransedrevne realityseriene som vi så for noen år siden, de er helt borte nå.
Behov for latter
Også i dramaserieverdenen gjør finanskrisen seg gjeldende.
– Sitcomen er tilbake for fullt, forteller Fredrik Luihn, innkjøpssjef for film, dokumentarer og serier i NRK.
– Når det er hardere tider, har folk behov for latter. De sosialrealistiske seriene må vike plass for de litt lettere, enklere og hyggeligere seriene, forteller han.
Hele den norske tv-bransjen er i Cannes denne uken for å kjøpe og selge konsepter og tv-serier. Hvilke serier som ender opp på norske tv-skjermer er tidlig å si, da kanalene holder foreløpig kortene tett til brystet.
Men at du får se mer kose-tv også på norske tv-skjermer i tiden fremover, det er det likevel stor sannsynlighet for.