Hopp til innhold

Ville du latt naboene plukke ut din neste kjæreste?

Glem talentprogrammer og sangkonkurranser – nå er det kjærlighet og sosialt engasjement som gjelder på tv.

"Dear Neighbors, help our daughter find love"

Israelske Keshet Media Group har laget «Dear neighbours, help our daughter find love», som ble høstet mye latter fra publikum da den ble presentert på MIPTV i Cannes denne uken.

Foto: Keshet Media Group

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

Denne uken blir årets tv-trender presentert på verdens største tv-messe, MIPTV i Cannes.

Les: Dette er verdens største tv-messe

Etter flere år med fokus på talentkonkurranser, lager de store tv-selskapene nå feelgood-serier i forsøk på å få frem de gode, nære følelsene og en liten tåre i øyekroken på folk.

Stikkordene for årets nye tv-konsepter er nemlig sosialt engasjement, romantikk og nestekjærlighet.

Ole Hedemann er prosjektleder for formatutvikling i NRK. Han tror utviklingen må sees i sammenheng med de økonomiske nedgangstidene verden opplever i dag.

– Jeg tror vi ser en typisk finanskrisetrend, slik vi gjorde i 2008/2009. Aktørene i markedet tør ikke ta like store sjanser ved å utvikle nye ting, men satser heller på å reprodusere. I tillegg er det slik at når det er trøbbel ute i den virkelige verden, trenger folk å kose seg når de ser på tv, dermed får vi flere «hyggelige» tv-konsepter, forteller han.

Jakten på en kjæreste

Ole Hedemann

Ole Hedemann er prosjektleder for formatutvikling i NRK.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

En av de største trendene i Cannes denne våren er derfor datingprogrammer.

– Programmer om dating har alltid vært populært, men nå ser vi en oppblomstring av dette, bekrefter Hedemann.

For 2012 står definitivt i romantikkens tegn. Over hele verden lages det en rekke forskjellige versjoner av realityserier der målet er å finne den rette.

Blant formatene som også tilbys norske tv-kanaler er titler som «The Date Machine», «Fools For Love» og «Please Marry My Boy».

I sistnevnte program skal tre mødre plukke ut et knippe jenter de mener har potensial til å bli den perfekte partner for hver sin sønn. Men ingen reality uten krangling - jentene må nemlig flytte inn hos sine potensielle svigermødre før en vinner tilslutt blir kåret.

Israelske «Dear neighbours, help our daughter find love» går lengre. I TV-serien ber et foreldrepar sitt lokalsamfunn om hjelp til å finne mulige partnere for sin datter, og her må alle naboene bidra for å finne best mulig mannfolk.

Etter å har funnet frem til en gruppe single menn, blir jenta sendt på date. Naboene følger stevnemøtene via direkteoverført video, og tilslutt arrangeres det avstemning, der landsbyen stemmer frem sin favoritt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Gjøre en forskjell sammen

MIPTV i Cannes

MIPTV er verdens største tv-messe.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Men lokalsamfunn skal ikke bare engasjeres i kjærlighetsaffærer. En annen klar trend i det internasjonale tv-markedet er nemlig serier som engasjerer hele lokalsamfunn i å gjøre en forskjell for noen – en mor som sliter med sine vanskelige barn, glamourmodellen som har problemer etter at hun mistet faren sin, nabolaget som sliter pga. økonomiske nedgangstider eller mye rasisme.

– Såkalt peer to peer-tv er en klar trend, altså serier der en gruppe mennesker gjør noe for noen. En slags extreme makeover homeedition, forklarer Hedemann.

Fellestrekket er tanken om at sammen er vi sterke – og sammen kan vi gjøre en forskjell.

– De store konkurransedrevne realityseriene som vi så for noen år siden, de er helt borte nå.

Behov for latter

Også i dramaserieverdenen gjør finanskrisen seg gjeldende.

– Sitcomen er tilbake for fullt, forteller Fredrik Luihn, innkjøpssjef for film, dokumentarer og serier i NRK.

– Når det er hardere tider, har folk behov for latter. De sosialrealistiske seriene må vike plass for de litt lettere, enklere og hyggeligere seriene, forteller han.

Hele den norske tv-bransjen er i Cannes denne uken for å kjøpe og selge konsepter og tv-serier. Hvilke serier som ender opp på norske tv-skjermer er tidlig å si, da kanalene holder foreløpig kortene tett til brystet.

Men at du får se mer kose-tv også på norske tv-skjermer i tiden fremover, det er det likevel stor sannsynlighet for.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.