– Hvor kan jeg få meg et slips?
Det er nesten så NRK ikke får med seg kunstneren Hariton Pushwagner, eller Terje Brofos som han egentlig heter, inn på åpningen av Munchs «Det moderne øyet» på Tate Modern i London. Han er stilfullt kledd i hvit skjorte og svart dress, men slipset mangler. Kofferten kom aldri fram, det er litt krise. Men til slutt blir Pushwagner med inn, etter å ha konstatert at selv ikke souvernir-sjappa har slips.
Inne i de 12 salene som er satt av til Munchs bilder på det prestisjefulle galleriet, stjeler Pushwagner showet fullstendig. Han hopper, løper, snurrer, legger seg ned og spiller død.
– For å være ærlig blir jeg i dårlig humør av å se bildene hans. De er så dystre, sier Pushwagner.
– Er jaggu på tide
Men han gallopperer gjennom 12 saler med Munch-bilder på prestisjegalleriet Tate Modern for å se dette ene, «Gallopperende hest».
– Dette er øyet til Munch, og også mitt øye, sier han og peker på maleriet.
Grunnen til at han er i Storbritannia er at hans aller første solo-utstilling i utlandet åpner i byen Milton Keynes i morgen.
LES:
– Det er jaggu på tide, at jeg får den anerkjennelsen jeg ikke har fått i Norge, sier kunstneren.
Utstillingen hans åpner én dag etter Munch-åpningen i London, i MK Gallery. På Munch-åpningen er både dronning Sonja og hele det offisielle Norge til stede. Men det er Hariton Pushwagner som stjeler showet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Uforutsigbar
For britene blir han presentert som den moderne Munch.
– De deler en guffen visjon av verden. Man kan se en felles tråd om fremmedgjøring i kunsten deres, mener kurator Anthony Spira, som har hentet Pushwagner til Storbritannia.
Dronning Sonja ser også en likhet, og uttalte tidligere i dag til NRK:
– Jeg har ikke sett nok av Pushwagner, men han har noe veldig moderne i seg, det er klart, som tegneseriemetoden. Kanskje Munch også hadde noen av de samme idèene på film, som han så og utnyttet. Det er kanskje noen likheter der.
Pushwagner selv er ikke helt enig med ekspertene.
– Det er riv ruskende gærent, sier kunstneren selv om Munch-sammenligningen.
– Det spiller ingen rolle hvem vi er, vi er alle kloninger.
Munchs selvportrett kunne vært et portrett av Pushwagner, en nokså uforutsigbar mann. Som avslutter intervjuet med å kysse NRKs reporter - på munnen.